Πίστη & Λόγος

random_02

«Η Θεολογία της Ειρήνης Χθες και Σήμερα», του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη. Μέρος Γ'

ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ
 
ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ
 
Η πρόσφατη διδασκαλία της Καθολικής Εκκλησίας περί της ειρήνης
 
Η στάση και οι αναφορές της Καθολικής Εκκλησίας σχετικά με την ειρήνη είναι τόσο πλούσιες, κυρίως μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, που θα χρειάζονταν τόμοι ολόκληροι για να διαμορφώσει κανείς μια ολοκληρωμένη αντίληψη. Αρχίζοντας από τον Πάπα Βενέδικτο 15ο, τον λεγόμενο Πάπα του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, ο οποίος στις διάφορες εγκύκλιους για την ειρήνη που έγραψε, κατήγγειλε εκείνο τον πόλεμο «ως εντελώς άχρηστη σφαγή», καταδικάζοντας όλα  τα εμπόλεμα κράτη τα οποία «οδήγησαν τους λαούς στο σφαγείο». Παρέμεινε έγκλειστος στο Βατικανό και στις 22 Ιανουαρίου 1922 πέθανε από στενοχώρια, εξαιτίας του  πόλεμου. Περισσότερα...

«Η Θεολογία της Ειρήνης Χθες και Σήμερα», του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη. Μέρος Β'

Η ειρήνη στην πράξη και στη σκέψη της Εκκλησίας
πριν από τον Μέγα Κωνσταντίνο
 
Η πρωτοχριστιανική κοινότητα, στους τρεις πρώτους αιώνες, έλαβε πολύ σοβαρά το κήρυγμα του Ιησού γύρω από την ειρήνη και τη μη βία.
 
 Έχουμε πολλά παραδείγματα χριστιανών που προτίμησαν το μαρτύριο παρά να ενταχθούν στις ρωμαϊκές λεγεώνες και να πολεμήσουν. Βέβαια η στάση των χριστιανών δεν υπήρξε ομοιόμορφη. Στις ανατολικές επαρχίες της αυτοκρατορίας, που ήταν εκτεθειμένες στις επιδρομές των Πάρθων, βρίσκουμε παραδείγματα χριστιανών να συμμετέχουν στον πόλεμο. Όμως υπάρχουν και ομάδες, κυρίως στο μοναχικό και ασκητικό περιβάλλον, που δεν δέχονται να πάρουν στα χέρια τους τα όπλα. Στην Ελλάδα, στην ελληνιστική Ανατολή και στη χριστιανική Αφρική, βρίσκουμε στάσεις πιο συνεπείς με την ευαγγελική νοοτροπία. Το ιδανικό της απόλυτης απόρριψης της βίας κυριαρχεί στα γραπτά των Πατέρων της Εκκλησίας των πρώτων αιώνων. «Δεν μπορεί ο αδελφός να χύσει το αίμα του αδελφού», κηρύττουν στους πιστούς τους. Ο χριστιανός πρέπει να είναι πιστός στο πνεύμα της επί του Όρους Ομιλίας και κυρίως στο πνεύμα των «μακαρισμών». Περισσότερα...

Η διδασκαλία του Αγίου Αυγουστίνου για τον σύγχρονο άνθρωπο

 
Από αυτόν μαθαίνουμε την εσωτερική ενδοσκόπηση και την αναζήτηση του Θεού μέσω της λογικής και της πίστεως. Αλλά ο Άγιος Αυγουστίνος, του οποίου η Εκκλησία επιτελεί τη μνήμη στις 28 Αυγούστου, μας διδάσκει επίσης να αναγιγνώσκουμε την ιστορία υπό το φως της Πρόνοιας του Θεού. Ο νέος Ηγούμενος της Επαρχίας Ιταλίας του Τάγματος των Αυγουστινιανών Μοναχών λέει: «Ο Αυγουστίνος είναι πολύ σημαντικός για τον σημερινό άνθρωπο».
 
«“Πατέρες της Εκκλησίας” δικαίως καλούνται εκείνοι οι Άγιοι οι οποίοι, με τη δύναμη της πίστεως, το βάθος και τον πλούτο των διδασκαλιών τους, κατά τους πρώτους αιώνες αναγέννησαν την Εκκλησία και την στήριξαν σημαντικά». Έτσι έγραφε ο Ιωάννης-Παύλος Β΄ στην Αποστολική Επιστολή “Patres Ecclesiae” (“Οι Πατέρες της Εκκλησίας”). Και ακριβώς ένας από τους Πατέρες της Εκκλησίας είναι ο Άγιος Αυγουστίνος, Επίσκοπος Ιππώνας, ο οποίος με την ποιμαντική του διακονία και τα έργα του συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της χριστιανικής διδασκαλίας. Περισσότερα...

«Η Θεολογία της Ειρήνης Χθες και Σήμερα», του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη. Μέρος Α'

 
Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ
 
Εισαγωγή
 
Το 1999 παίχτηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες το έργο του Roger Young «Jesus» με πρωταγωνιστή τον Jeremy Sisto στο ρόλο του Ιησού. Προφανώς πρόκειται για μια ακόμα μεταφορά στην οθόνη της ζωής του Ιησού. Το έργο αρχίζει με σκηνές ενός παγκόσμιου πολέμου, ενώ ακολουθεί μία σκηνή με τον Ιησού πάνω στο σταυρό να αναρωτιέται: «Γιατί πεθαίνω σταυρωμένος, όταν η ανθρωπότητα σπαράζεται ακόμα από πολέμους, βία και μίσος;»
 
Όταν διαβάζω στο Ευαγγέλιο το κατεξοχήν κήρυγμα του Ιησού ενάντια στη βία στο «Επί του Όρους Ομιλία»,  την εντολή του να αγαπάμε ακόμα και τους εχθρούς μας, αισθάνομαι σαν να δέχομαι μια γροθιά στο στομάχι. Ύστερα από περισσότερο από εικόνες αιώνες χριστιανισμού, η ανθρωπότητα ζει ακόμα τη φρίκη του πολέμου, της βίας και του ρατσισμού. Δυστυχώς, ούτε οι θρησκείες είναι απαλλαγμένες από αυτό το απόλυτο κακό, ή μάλλον, όπως έλεγε ο Blaise Pascal: «Οι άνθρωποι ποτέ δεν κάνουν το κακό της βίας τόσο ολοκληρωτικά και με τόσο ενθουσιασμό όπως όταν το κάνουν από θρησκευτική πεποίθηση».          
 
Τον περασμένο αιώνα, σε διάστημα εικοσιπέντε ετών πραγματοποιήθηκαν  δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, με πρωταγωνιστές κράτη που παραδοσιακά θεωρούνταν χριστιανικά. Ως αποτέλεσμα είχαν να προκαλέσουν εκατομμύρια νεκρούς, απερίγραπτες καταστροφές και αφάνταστους πόνους. Ζήσαμε διάφορες φρικτές γενοκτονίες, μορφές ρατσισμού δικαιολογημένους ακόμα και από συγκεκριμένες θρησκευτικές πεποιθήσεις.     

Ένας τολμηρός άνθρωπος με το ευαγγέλιο στο χέρι...

Ο ντον Giuseppe Diana γεννήθηκε την 4-7-1958 στο Casal di Principe. Το χωριό του, μαζί με τα γειτονικά Casapesenna και San Cipriano d` Averse υπήρξαν τη δεκαετία του 1990 η έδρα της Gomorra, τμήματος της Καμόρα. Πλέον είναι τα χωριά που έχουν επαναχρησιμοποιήσει, καλύτερα από κάθε άλλη περιοχή της Ιταλίας, την κατασχεμένη περιουσία των μαφιόζικων οικογενειών. Αυτό το “συμμετοχικό λαϊκό θαύμα” περιλαμβάνει εστιατόρια, κέντρα βοηθείας ΑΜΕΑ και αυτιστικών παιδιών, εργαστήρια σοκολατοποιίας, αγροτικές επιχειρήσεις, συλλογής φρούτων και κατασκευής μαρμελάδων, παραγωγής τοπικών προϊόντων... Περισσότερα...
Greek Armenian English Filipino French Italian Ukrainian