2 Δεκεμβρίου 2025
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

Ο διάλογος της αγάπης αποκαθιστά την ενότητα στην Εκκλησία χωρίς αφομοιώσεις ή κυριαρχίες

Αντλώντας από τις απαρχές της Εκκλησίας για να αναζωπυρωθεί η ενότητα του εκκλησιαστικού σώματος· όχι αφομοιώνοντας ούτε κυριαρχώντας, αλλά επιτρέποντας στους πιστούς να εμπλουτίζονται από τα χαρίσματα που το Πνεύμα καθένας λαμβάνει, υφαίνοντας έναν «διάλογο της αγάπης». Αυτό το μήνυμα ανέδειξε ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ την τέταρτη ημέρα του αποστολικού του ταξιδιού στην Τουρκία, επισκεπτόμενος την Κυριακή, 30 Νοεμβρίου, τον Αρμενικό Αποστολικό Καθεδρικό Ναό της Κωνσταντινούπολης, αφιερωμένο στην Παναγία Θεοτόκο. Από εκεί αναχώρησε το απόγευμα για τον Λίβανο, στο πλαίσιο του πρώτου του αποστολικού ταξιδιού.

Το κοινό βήμα Παπών και Αρμενίων Πατριαρχών

Μαζί με περίπου 300 πιστούς, ο Ποντίφικας εξέφρασε «βαθειά χαρά» για τη συνάντησή του με τον Αρμένιο Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Σαχάκ Β΄, συνεχίζοντας τους δεσμούς που προηγήθηκαν από τους προκατόχους τους.

Ο Άγιος Παύλος ΣΤ΄ είχε συναντήσει τον Πατριάρχη Σενόρκ Α΄ στις 25 Ιουλίου 1967, επιθυμώντας την ενίσχυση των δεσμών «με βάση την κοινωνία και την αλήθεια».

Αργότερα, στις 30 Νοεμβρίου 2006, ο Βενέδικτος ΙΣΤ΄ έγινε δεκτός από τον Πατριάρχη Μεσρόπ Β΄, χαρακτηρίζοντας τη συνάντηση «πολύ περισσότερο από μια απλή ευγενική χειρονομία», αλλά «σημάδι της κοινής μας ελπίδας στις υποσχέσεις του Θεού».

Η ατρόμητη μαρτυρία του αρμενικού λαού

Ο Πάπας απηύθυνε επίσης χαιρετισμό στον Ανώτατο Πατριάρχη και Καθολικό όλων των Αρμενίων, Καρεκίν Β΄, τον οποίο είχε συναντήσει στις 16 Σεπτεμβρίου στην κατοικία του στο Καστέλ Γκαντόλφο.

Τον ευχαρίστησε, όπως και όλη την αρμενική κοινότητα της Κωνσταντινούπολης και της Τουρκίας, για το παράδειγμα χριστιανικής αρετής που διατήρησαν στην ιστορία, «συχνά μέσα σε τραγικές περιστάσεις».

Το άνθισμα του “διαλόγου της αγάπης”

Ο Λέων ΙΔ΄ εξέφρασε ακόμη ευγνωμοσύνη για τους «αδελφικούς και πάντοτε πιο γόνιμους» δεσμούς μεταξύ της Αρμενικής Αποστολικής και της Καθολικής Εκκλησίας.

Υπενθύμισε τα ιστορικά βήματα, ξεκινώντας από το 1967 όταν ο Καθολικός Χορέν Α΄ έγινε ο πρώτος προκάτοχος Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που επισκέφθηκε τον Ρωμαίο Επίσκοπο μετά τη Β΄ Σύνοδο του Βατικανού, ανταλλάσσοντας μαζί του «το φίλημα της ειρήνης».

Το 1970 ο Καθολικός Βασκέν Α΄ υπέγραψε με τον άγιο Παύλο ΣΤ΄ την πρώτη κοινή δήλωση μεταξύ Πάπα και Πατριάρχη Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καλώντας τους πιστούς να ανακαλύψουν εκ νέου ότι είναι «αδελφοί και αδελφές εν Χριστώ για χάρη της ενότητας».

Με τη χάρη του Θεού, σημείωσε, «ο διάλογος της αγάπης άνθισε».

Έμπνευση από την Εκκλησία των πρώτων αιώνων

Ο Πάπας αναφέρθηκε και στην πρόσφατη επέτειο των 1700 ετών από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο.

Η επίσκεψη, είπε, αποτελεί «ευκαιρία να τιμήσουμε το Σύμβολο της Νικαίας» και να αντλήσουμε από την «κοινή αποστολική πίστη» για την ανάκτηση της ενότητας που υπήρχε στους πρώτους αιώνες «μεταξύ της Ρώμης και των αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών».

Η πλήρης κοινωνία, υπογράμμισε, «δεν σημαίνει αφομοίωση ή κυριαρχία», αλλά «ανταλλαγή των χαρισμάτων» που οι Εκκλησίες έλαβαν από το Άγιο Πνεύμα.

«Μαζί, φυσικά»

Μέσα σε αυτή τη λογική, ο Ποντίφικας εξέφρασε την ελπίδα για νέο, «καρποφόρο» έργο της Μικτής Διεθνούς Επιτροπής για τον θεολογικό διάλογο μεταξύ Καθολικών και Ανατολικών Ορθοδόξων, πάντα «μαζί, φυσικά», όπως είχε ζητήσει ο Άγιος Ιωάννης Παύλος Β΄ στην εγκύκλιο Ut unum sint.

Ο άγιος Νερσές Σνοραλί, πρότυπο συμφιλίωσης

Ο Λέων ΙΔ΄ υπενθύμισε τη μορφή του Νερσές Δ΄ Σνοραλί, Καθολικού και ποιητή του 12ου αιώνα, του οποίου το προσωνύμιο σημαίνει «πλήρης χάριτος» ή «χαριτωμένος».

Ο Άγιος εργάστηκε «ακούραστα» υπέρ της συμφιλίωσης των Εκκλησιών, επιδιώκοντας να εκπληρώσει την προσευχή του Χριστού: «Ἵνα πάντες ἓν ὦσιν».

Η “πλήρης αφοσίωση” του Πάπα στην ενότητα των χριστιανών

Ο Πάπας κατέληξε επιβεβαιώνοντας την «πλήρη αφοσίωσή» του στην ενότητα των χριστιανών: «Ας δεχθούμε αυτό το δώρο από τον ουρανό με ανοιχτή καρδιά, ώστε να είμαστε όλο και πιο πειστικοί μάρτυρες της αλήθειας του Ευαγγελίου».

Η προσευχή και η παραδοσιακή τελετουργική πράξη

Πριν από την προσευχή στον Καθεδρικό Ναό, ο Λέων ΙΔ΄ είχε τελέσει ιδιωτική Λειτουργία στην Αποστολική Νουντσιατούρα της Κωνσταντινούπολης.

Κατά την είσοδό του στον  Αρμενικό Καθεδρικό Ναό, ακολούθησε μια τοπική παράδοση: έφαγε ένα κομμάτι ψωμί βουτηγμένο στο νερό.

Η προσευχή άνοιξε με ύμνο και δέηση στα αγγλικά, όπου ο Πάπας ύμνησε την αγιότητα του τόπου και δοξολόγησε την Αγία Τριάδα.

Το καλωσόρισμα του Πατριάρχη Σαχάκ Β΄

Ο Πατριάρχης Σαχάκ Β΄ χαρακτήρισε την παρουσία του Πάπα «ευλογία» που θα παραμείνει χαραγμένη στην καρδιά της κοινότητας.
Αναφέρθηκε στον «βαθύ σεβασμό» προς τον Πάπα, τον οποίο θεωρεί «ηθική πυξίδα» που υπερασπίζεται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και την ειρήνη, και δίνει φωνή στους άφωνους, ιδίως στους χριστιανούς της Μέσης Ανατολής, που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, μετανάστευση και διαρκή μείωση των αριθμών τους.

Η ενότητα, σημείωσε, «είναι απαραίτητη» σε τέτοιες εποχές.

Παρά τη μείωση του αριθμού τους, οι Αρμένιοι της Τουρκίας «παραμένουν ανθεκτικοί», απολαμβάνοντας «θρησκευτική ελευθερία και κρατική στήριξη ως μειονότητα».

Η πληγή των συγκρούσεων και η έκκληση για ειρήνη

Ο Πατριάρχης μίλησε για τη συνεχιζόμενη αγωνία των χριστιανών της Μέσης Ανατολής, θύματα διώξεων, και ζήτησε από τον Πάπα να αξιοποιήσει την «ισχυρή ηθική φωνή» του για την προστασία των ευάλωτων κοινοτήτων, ιδίως στο Λίβανο που επρόκειτο να επισκεφθεί.

Αναφέρθηκε επίσης στις προκλήσεις της Δύσης, όπου παρατηρείται «διάβρωση των ηθικών αξιών, της ιερότητας της οικογένειας και της ίδιας της χριστιανικής πίστης».

Η ανταλλαγή των δώρων

Ακολούθησε ανταλλαγή δώρων: ο Πατριάρχης πρόσφερε ένα συμβολικό μικρό δισκοπότηρο, ενώ ο Πάπας δώρισε ένα μωσαϊκό εμπνευσμένο από τις βυζαντινές “ελληνικές” σταυροειδείς μορφές.

Τα χρώματα είχαν ιδιαίτερη σημασία: το πράσινο για το Άγιο Πνεύμα, το κόκκινο για τη θεότητα, το γαλάζιο για τη γη. Το έργο φιλοτεχνήθηκε από το Εργαστήριο Μωσαϊκού του Βατικανού.

Η ευλογία της αναμνηστικής πλάκας

Μετά το κοινό τελικό άσμα, ο Πάπας ευλόγησε μια αναμνηστική πλάκα κατά την έξοδό του από τον Καθεδρικό Ναό.

Το Αρμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως

Το Πατριαρχείο αποτελεί αυτόνομη έδρα της Αρμενικής Αποστολικής Εκκλησίας, «μία από τις αρχαιότερες χριστιανικές κοινότητες στον κόσμο», σύμφωνα με την Ιταλική Επισκοπική Διάσκεψη.

Υπερβαίνει τα όρια μιας «απλής θρησκευτικής οργάνωσης» και αποτελεί «σύμβολο εθνικής ανθεκτικότητας, πολιτιστική κληρονομιά και πνευματική δύναμη» του αρμενικού λαού.

Έδρα του Πατριάρχη Σαχάκ Β΄ είναι ο Ναός Surp Asdvadzadzin στο Κουμκαπί της Κωνσταντινούπολης.

ΠΗΓΗ: Vatican news

                    +Νικόλαος,
Αρχιεπίσκοπος, πρώην Νάξου-Τήνου κλπ.

Προηγούμενο Άρθρο

Να είστε εργάτες ειρήνης, ενωμένοι για να ξεπεραστούν πληγές και αδικίες

Επόμενο Άρθρο

Οι χριστιανοί να χτίσουμε την ενότητα αγαπώντας ο ένας τον άλλον ως αδέλφια

You might be interested in …

Πάπας: η Σύνοδος καθοδηγείται από την δράση του Αγίου Πνεύματος

Ο πάπας Φραγκίσκος τη Δευτέρα περιέγραψε την Τακτική Γενική Συνέλευση της Συνόδου των Επισκόπων για την οικογένεια ως εκκλησιαστική έκφραση που καθοδηγείται από την δράση του Αγίου Πνεύματος.

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ στους Αγίους Τόπους

ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ στους Αγίους Τόπους ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ 50ης ΕΠΕΤΕΙΟΥ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ Πάπα Παύλου του ΣΤ΄ και Πατριάρχη Αθηναγόρα ΣΤΗΝ ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ   Δείτε τα κείμενα (ξενόγλωσσα)  ΕΔΩ