22 Νοεμβρίου 2024
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

ΚΙΚΕΔΕ «Περιβαλλοντικές προκλήσεις και προοπτικές στον 21ο αιώνα»

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Απριλίου, στη πάντα φιλόξενη αίθουσα της Ιεράς Μονής των Αδελφών του Αγίου Ιωσήφ, η ετήσια εκδήλωση της Κίνησης Καθολικών  Διανοουμένων και Επιστημόνων Ελλάδος (ΚΙΚΕΔΕ).

Εφέτος το κεντρικό θέμα: «Περιβαλλοντικές προκλήσεις και προοπτικές στον 21ο αιώνα».    Αυτές τις προκλήσεις και προοπτικές παρουσίασαν στο ακροατήριο οι :

Ο Σεβασμιότατος κ. Savio HON Tai Fai Αποστολικός Νούντσιος της Αγίας Έδρας στην Ελλάδα, με θέμα: “Η προσέγγιση της Καθολικής Εκκλησίας σε θέματα αειφόρου ανάπτυξης”, o κ. Μιχαήλ Σκούλλος, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ – Διευθυντής της έδρας UNESCO για τη διαχείριση της αειφόρου ανάπτυξης στη Μεσόγειο, με θέμα: “Το πρόβλημα του κλίματος και του νερού στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης”, και ο κ. Ιωσήφ Στεφάνου Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ, Πρόεδρος Ινστιτούτου Σύρου, με θέμα: “Πολιτιστική κληρονομιά και αειφορία”. Την εκδήλωση συντόνισε η κ. Μαρία Κουτάτζη Κοινωνικοπαιδαγωγός, υπεύθυνη κοινωνικής πολιτικής και συνηγορίας “ΚΑΡΙΤΑΣ ΕΛΛΑΣ”.

Στο σύντομο πρόλογο του ο πρόεδρος της ΚΙΚΕΔΕ, κ. Προβελέγγιος, αφού ευχαρίστησε τους ομιλητές και καλωσόρισε το ακροατήριο, μίλησε για την οικολογική κρίση και για την ανάγκη προστασίας της Δημιουργίας, αναφερόμενος στις διεθνείς πρωτοβουλίες, όπως η “Laudato Si Challenge”, που πήραν έναυσμα από την εγκύκλιο του πάπα Φραγκίσκου για την προστασία της Δημιουργίας, καθώς και την επερχόμενη Παναμαζόνια Σύνοδο της Λατινικής Αμερικής που θα έχει θέμα «Ο Αμαζόνιος: Νέοι δρόμοι για την Εκκλησία και για μια ολοκληρωμένη οικολογία».

Ο σεβασμιότατος Savio HON Tai Fai, αν και μόλις λίγους μήνες στην Ελλάδα, διάβασε την ομιλία του στα ελληνικά. Αυτή μπορούμε να πούμε ότι αποτελείτο από τρία μέρη. Στο πρώτο παρουσίασε συνοπτικά την προσέγγιση της Καθολικής Εκκλησιάς σε θέματα αειφόρου ανάπτυξης, ξεκινώντας από τον άγιο Ιωάννη Παύλο ΙΙ, περνώντας από την κατήχηση μέχρι και την εγκύκλιο «Δοξασμένος Να ‘σαι». Με αφετηρία μια φράση αυτής της εγκυκλίου: «Η ικανότητα του ανθρώπου να αλλάζει την πραγματικότητα πρέπει να βασίζεται στην αρχική δωρεά του Θεού». Ποια είναι όμως η αρχική δωρεά του Θεού; Ο πάπας Φραγκίσκος μας φέρνει πίσω στην Εδέμ, τον κήπο που ο Θεός δημιούργησε για τον άνθρωπο. Ενώ στο τρίο μέρος, στον Άγιο Φραγκίσκο της Ασίζης και τον κήπο του.

Ο κ. Σκούλλος παρουσίασε με απόλυτα κατανοητό τρόπο όλη την προβληματική γύρω από την κατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος με την βοήθεια γραφημάτων, στα οποία αποτυπώθηκε η κατάσταση που επικρατεί στο περιβάλλον σήμερα, οι συνέπειες της υπερεκμετάλλευσης σήμερα. Καταστάσεις που οποίες βιώνουμε ήδη, όπως οι απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας, των οποίων τις βαθιές συνέπειες στο ευαίσθητο οικοσύστημα του πλανήτη μας, δεν μπορούμε να αντιληφθούμε. Παράλληλα, παρουσίασε την θέση του ανθρώπου στο σχήμα της Δημιουργίας και τις συνέπειες της δραστηριότητάς του, της ανάπτυξης, της αύξησης του παγκόσμιου πληθυσμού, της υπερεκμετάλλευσης των φυσικών πόρων.

Ο κ. Στεφάνου μίλησε για την πολιτιστική κληρονομιά και την αειφορία, εξηγώντας ότι βιώσιμη ανάπτυξη σημαίνει σχεδιάζω κάτι με επίκεντρο τον άνθρωπο. Συλλογική συνείδηση δεν είναι το άθροισμα ατομικών συνειδήσεων, είναι κάτι πιο δυνατό: είναι αυτό που μεταδίδουμε στους κληρονόμους των τόπων. Μίλησε ακόμα για την φέρουσα ικανότητα των τόπων και την αειφορία, έννοιες που εισήρθαν στο λεξιλόγιό μας σχετικά πρόσφατα.

Ακούγοντας τον κ. Στεφάνου  και τις διάφορες εικόνες που περιέγραφε, παρατήρησα ότι οι ακροατές αντιδρούσαν σε όσα άκουγαν και συμπλήρωναν χαμηλόφωνα στον διπλανό τους εικόνες και καταστάσεις που και οι ίδιοι είχαν διαπιστώσει και που τώρα, μέσα στο επιστημονικό πλαίσιο, αποκτούσαν άλλο νόημα. Μια ένδειξη ότι όταν ακούμε τους επιστήμονες και τους ειδικούς, για τέτοιους είδους θέματα, οι δικές μας εμπειρίες μετασχηματίζονται σε γνώση με καταλύτη ακριβώς την επιστημονική προσέγγιση. Η γνώση μας μετατρέπεται σε ένα μεγεθυντικό φακό που μέσα από αυτόν βλέπουμε τον κόσμο μας και αυτά που ήδη γνωρίζουμε με άλλο μάτι.

Η Κίνηση Καθολικών Επιστημόνων, λοιπόν, για άλλη μια χρόνια μας προσέφερε μέσα από την εκδήλωσή της αυτό τον μεγεθυντικό φακό για να κρυφοκοιτάξουμε στο μέλλον, στον κόσμο μας, στην Δημιουργία ίσως και στον ίδιο μας τον εαυτό. Η ικανοποίηση του ακροατηρίου, μεταξύ αυτών και τηρούμενων των αναλογιών, αρκετών που διάβασαν την ανακοίνωση της εκδήλωσης της ΚΙΚΕΔΕ στο διαδίκτυο, ζητώντας μάλιστα και πρόγραμμα επομένων εκδηλώσεων ήταν κάτι που νομίζω ότι πρέπει να γεμίσει ικανοποίηση τον πρόεδρο της ΚΙΚΕΔΕ, κ. Στέφανο Προβελέγγιο, την Γραμματέα κ. Άννα Λεβαντίνου και τον πάντα δραστήριο κ. Δημήτρη Λεβαντή. 

Προηγούμενο Άρθρο

“Κατάγομαι από την παιδική μου ηλικία”, Επίσκεψη/ξενάγηση της Κάρτιτας Αθήνας στην ομώνυμη έκθεση

Επόμενο Άρθρο

Ελπίδος 2030 – Ολοήμερη γιορτή για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη #Elpidos2030 #SDGS4All #FightInequalities

You might be interested in …

Ενορία Αγ. Παύλου: Προσκύνημα στη Λούρδη

    Αν δεν βρεθεί κάποιος στη σπηλιά όπου το 1858  μια «ωραία Κυρία» ντυμένη στα λευκά, με γαλάζια ζώνη και ένα κίτρινο τριαντάφυλλο σε κάθε πόδι, φανερώθηκε δεκαοκτώ φορές στη νεαρή βοσκοπούλα Μπερναντέτ Σουμπιρού και […]

Συνάντηση επιμόρφωσης σχετικά με τη Συνοδικότητα

Meylan-Grenoble, 4-6 Ιουλίου 2024 Είχα την ευκαιρία στις αρχές Ιουλίου από τις 4 έως τις 6, να βρεθώ στην Grenoble, στην περιοχή του Meylan, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε από την Καθολική Ιεραρχία της Γαλλίας για την […]