Πίστη & Λόγος

«Ο Ιερός Αυγουστίνος, ο Ερευνητής της Πίστης», του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη

 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ   
 
O Άγιος Αυγουστίνος (354 – 430), επίσκοπος Ιππώνος, «άφησε βαθύτατα αποτυπώματα στην πολιτισμική ζωή της Δύσης, αλλά, μπορούμε να πούμε, και σε ολόκληρο τον κόσμο. Σπάνια ένας πολιτισμός συναντήθηκε με μία τόσο μεγάλη   προσωπικότητα, αξιοποιώντας τις ενδόμυχες αξίες της και ταυτόχρονα ανάπτυξε  νέες ιδέες με τις οποίες θα είχαν τραφεί οι μετέπειτα γενεές» (Πάπας Βενέδικτος 16ος). «Μπορούμε να πούμε πως όλη η σκέψη της αρχαιότητας διοχετεύεται στα έργα του Αγίου Αυγουστίνου και από αυτήν προέρχονται τα κινήματα στοχασμού που εμπότισαν και εμπνέουν όλη την μετέπειτα πνευματική ανάπτυξη της Δύσης» (Πάπας Παύλος 6ος).        Περισσότερα...

«Η Παναγία, η Πιστή Χριστιανή», του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη

 
Παραδοσιακά, ο μήνας Μάιος είναι αφιερωμένος στην ευλάβεια της Παναγίας. Θα επιθυμούσα, λοιπόν, στo πλαίσιο αυτών των μελετών σχετικά με την πίστη, να μοιραστώ μαζί σας αυτήν την ομιλία, αν και δε θυμάμαι πότε και σε ποιους την είχα απευθύνει. Πρόκειται για ένα απλό κείμενο, μερικά μέρη του όμως δεν είναι αναπτυγμένα όπως θα έπρεπε, ενώ κάποια άλλα έχουν μία ιδιαίτερη συναισθηματική φόρτιση. Επιτρέψτε μου όμως, έτσι όπως είναι, να το αφιερώσω στην Παναγία ως ελάχιστη ένδειξη αγάπης.    Περισσότερα...

«Τι σημαίνει "Πιστεύω" στον Ευαγγελιστή Ιωάννη» του σεβασμ. Ιωλαννη Σπιτέρη

Το τέταρτο Ευαγγέλιο κατά Αποστόλου Ιωάννη [όπως και οι Επιστολές του Αποστόλου Παύλου και τα συνοπτικά Ευαγγέλια] είναι θεμελιωμένο στο κήρυγμα των Αποστόλων το οποίο επικεντρώνεται στο γεγονός του Ιησού Χριστού, κυρίως στο Θάνατο και την Ανάστασή Του και στη σωτηρία που μπορεί κανείς να επιτύχει πιστεύοντας σ’ Αυτόν. Ωστόσο είναι εύκολα αντιληπτός ο ξεχωριστός χαρακτήρας με τον οποίο ο Άγιος Ιωάννης πραγματεύεται το ζήτημα της πίστης, το να πιστεύει κανείς. Πράγματι, ήδη από το λεξιλόγιο παρατηρείται ότι ανάμεσα στους όρους πίστις/πιστεύειν, ο Ιωάννης προτιμά το ρήμα πιστεύειν. Το ρήμα πιστεύειν συναντάται 98 φορές στο Ευαγγέλιο και 9 φορές στην Α’ Επιστολή του, ενώ τον όρο πίστις τον βρίσκουμε μια μόνο φορά στην Α’ Επιστολή του: «Διότι καθένας που γεννήθηκε απ’ το Θεό νικά τον κόσμο. Κι αυτή είναι η νίκη που νίκησε τον κόσμο: η πίστη μας» (Α’ Ιωάννης 5, 4).

Περισσότερα...

«Ο Απόστολος Παύλος ο Κήρυκας της Πίστης», του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
 
Ο Παύλος γεννήθηκε το 7 ή 8 μ.Χ. στην Ταρσό της Κιλικίας, πλούσια πόλη στα παράλια της Ανατολικής Μεσογείου. Καταγόταν από ευκατάστατη οικογένεια Εβραίων εμπόρων της Διασποράς. Παράλληλα με το όνομα Σαούλ (Επιθυμητός) του προσέδωσαν το ελληνικό όνομα Παύλος (μικρός, ασήμαντος) συνήθεια των Εβραίων της Διασποράς που ζούσαν σε τόπους με ελληνική παράδοση.
Ο Σαούλ έλαβε μεγάλη μόρφωση. Στη Ραβινική σχολή της Ταρσούς έμαθε τα εβραϊκά της Θρησκείας. Παράλληλα με την πνευματική του μόρφωση έμαθε να εργάζεται και χειρονακτικά. Το αναφέρει σε επιστολή του γραμμένη στην Κόρινθο.
Στην αρχή υπήρξε διώκτης χριστιανών, αλλά, μετά από μια βαθειά εμπορεία του  Αναστημένου Χριστού, πίστεψε σε Αυτόν με μοναδική   πίστη, θέρμη και αγάπη.

«Ο Αναστημένος Χριστός στο σημερινό κόσμο», του σεβαμ. Ιωάννη Σπιτέρη

 
 
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΕΝ ΖΕΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΑΛΛΑ ΔΟΞΑΖΕΙ ΜΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ
 
Ο Χριστιανισμός δεν παρουσιάστηκε στον κόσμο σαν θρησκεία που επιζεί από μία νοσταλγία για ένα ωραίο γεγονός του παρελθόντος, αλλά ως άγγελμα  μιας Παρουσίας, της παρουσίας του Αναστάντος Χριστού.
 
Ο Χριστός από τη Ναζαρέτ δεν εξακολουθεί να ζει μόνο δια μέσου του μηνύματός του και της αναμνήσεώς του, αλλ’ είναι αυτός ο ίδιος παρών και εξακολουθεί να ζει μια νέα πλήρης μορφή ζωής που έχει ήδη ξεπεράσει  τους περιορισμούς του κόσμου τούτου.
 
Η Ανάσταση λοιπόν του Χριστού δεν είναι το ίδιο με την αναζωογόνηση ενός πτώματος, όπως έγινε με το Λάζαρο (Ιωάννης 11, 1- 44) ή με την κόρη του Ιαείρου (Ματθαίος 9, 18 – 26) που είχαν ανάγκη να τραφούνε και τελικά έπρεπε πάλι να πεθάνουν. Αντίθετα, την Ανάσταση του Χριστού πρέπει να την αντιληφθούμε ως ολοκληρωτική και πλήρη πραγματοποίηση του ανθρώπου στη σχέση του με το Θεό, με τους άλλους κι με το σύμπαν. Περισσότερα...
Greek Armenian English Filipino French Italian Ukrainian