Πίστη & Λόγος

«Το Μυστήριο της Αγίας Τριάδας είναι τόσο μυστηριώδες;», του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη

 
 
Έχουμε ήδη αναφερθεί, σε αυτές τις εβδομαδιαίες θεολογικές συναντήσεις μας, στην αποκάλυψη που μας έκαμε ο Ιησούς σχετικά με το Θεό Πατέρα.  Αλλά δεν συμπληρώσαμε αυτήν την οριστική αποκάλυψη του Θεού, εκ μέρους του Ιησού, με το κεντρικό σημείο της πίστης μας: την Αγία Τριάδα.       
 
Ποιός είναι ο Θεός που μας αποκάλυψε ο Χριστός, που αποτελεί τον Θεό των Χριστιανών; Δεν πρέπει να μας εντυπωσιάζει η διατύπωση «Ο Θεός των Χριστιανών». Ο Θεός βέβαια είναι ένας και ίδιος για όλους τους ανθρώπους. Εντούτοις, η αντίληψη που κάθε θρησκεία έχει για το Θεό, είναι διαφορετική. Όταν  αναφερόμαστε στο χριστιανισμό δεν πρόκειται για μια απλή ανθρώπινη αντίληψη, αλλά για την οριστική αποκάλυψη που ο ίδιος ο Θεός έκανε στους ανθρώπους στο πρόσωπο του Ιησού. Δεν είναι ακριβής η έκφραση που ακούγεται συχνά: «Οι τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες, ο Εβραϊσμός, ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ». Ο Θεός των Χριστιανών είναι Ένας, αλλά όχι μόνος.  
 
Ο Θεός των χριστιανών, δηλαδή Αυτός που μας αποκάλυψε ο Χριστός, είναι ο Τριαδικός Θεός, η Τριαδικότητα των προσώπων και η μοναδικότητα της θεότητας, αποτελούν το ουσιαστικό στοιχείο της χριστιανικής πίστης. Αυτό είναι το πραγματικό μυστήριο του Θεού, απόλυτα απρόσιτο στην ανθρώπινη διάνοια, αλλά συνάμα ξέρουμε κάτι σχετικά με αυτό το Μυστήριο της πίστης μας, που μας το αποκάλυψε ο Ιησούς. Περισσότερα...

«Γιατί ο γάμος είναι Ιερό Μυστήριο. Ιστορικοί και Θεολογικοί προβληματισμοί», του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη

 
 
 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
 
 
Όπως είναι γνωστό, ο Πάπας Φραγκίσκος κήρυξε ένα Έτος αφιερωμένο στην   Οικογένεια, το οποίο θα αρχίσει στις 19 Μαρτίου και  θα ολοκληρωθεί στις 26 Ιουνίου 2022, κατά τη διάρκεια του οποίου, οι πιστοί θα εμβαθύνουν στην Αποστολική Παραίνεση η «Χαρά της Αγάπης», πέντε χρόνια μετά τη δημοσίευσή της από τον ίδιο Ποντίφικα.
 
Με αυτήν την ευκαιρία, νομίζω πως θα ήταν χρήσιμο να γίνει γνωστό το παρακάτω κείμενο, στο οποίο παρουσιάζουμε το Μυστήριο του γάμου, που αποτελεί τη βάση και την αρχή της κάθε οικογένειας.   Περισσότερα...

«Ο ευαγγελισμός στην εποχή της εκκοσμίκευσης», του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη

Ο ευαγγελισμός στην εποχή της εκκοσμίκευσης
 
Ο υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐλθὼν ἆρα εὑρήσει τὴν πίστιν ἐπὶ τῆς γῆς;
 
 «Βρισκόμαστε σε μια εποχή βαθιάς εκκοσμίκευσης, εποχή η οποία έχασε την ικανότητα ακρόασης και κατανόησης του ευαγγελικού λόγου, ως μηνύματος ζωντανού και ζωοποιού. Η εκκοσμίκευση, ριζωμένη ειδικότερα στο δυτικό κόσμο, καρπός κοινωνικών κινημάτων και ρευμάτων σκέψης, τα οποία χάραξαν σε βάθος την ιστορία και την ταυτότητα, παρουσιάζεται σήμερα στους πολιτισμούς μας μέσω της θετικής εικόνας της απελευθέρωσης, της δυνατότητας αντίληψης της ζωής του κόσμου και της ανθρωπότητας, χωρίς αναφορά στην υπερβατικότητα» (Σύνοδος των Επισκόπων, Ρώμη  2012). Περισσότερα...

«Ο Μεσαίωνας, Μια προκατάληψη που καλά κρατάει», του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη

 
Εκφράσεις όπως «Μήπως είμαστε στο Μεσαίωνα;», «Ο σκοταδισμός του Μεσαίωνα», «Μεσαίωνας, σκοτεινός Αιώνας», «Εργατικός Μεσαίωνας», ακούγονται συχνά πυκνά, όχι μόνο από ανθρώπους χωρίς κάποια κουλτούρα, αλλά και από δημοσιογράφους και μορφωμένους ανθρώπους.  Στην πραγματικότητα ο Μεσαίωνας αφορά μία μεγάλη περίοδο της ιστορίας, η οποία παραμένει ακόμα και σήμερα άγνωστη και γεμάτη προκαταλήψεις.
 
Κάθε φορά που πέφτουν στην αντίληψή μου τέτοιες «ανακρίβειες»  ενοχλούμαι ιδιαίτερα και γι’ αυτό αποφάσισα να «αντιδράσω», δυστυχώς όμως, πρόκειται για μία αντίδραση ενός μη εξειδικευμένου ιστορικού και για αυτό το λόγο το κείμενό μου, χρειάζεται, σίγουρα, να συμπληρωθεί με πολύ περισσότερα στοιχεία. Εξάλλου πώς θα μπορούσε κανείς, σε λίγες σελίδες,  να αντικρούσει τις κατηγορίες ενάντια χιλίων χρόνων ιστορίας. Ένα πράγμα είναι βέβαιο, η σύγχρονη σοβαρή και αντικειμενική ιστοριογραφία έχει πλέον «δικαιώσει» αυτήν την μακραίωνη περίοδο στην οποία θα αναφερθούμε περαιτέρω.             Περισσότερα...

«Πάτερ Ημών, Η προσευχή των παιδιών του Θεού» του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη [Γ' μέρος-τελευταίο]

 Γ' ΜΕΡΟΣ Τελευταίο

τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον

Στο πρώτο μέρος του Πάτερ ημών παρακαλούμε τον ουράνιο Πατέρα να φανερώσει σε όλους τους ανθρώπους ότι είναι Πατέρας εις τρόπον ώστε να ζήσουν σύμφωνα με το θέλημά του και έτσι να πραγματοποιηθεί το σχέδιό του, η «βασιλεία» του. Σ’ όλα αυτά, εμείς δεν είμαστε αμέτοχοι, χρειάζεται η συμμετοχή μας.

Στο δεύτερο μέρος απευθύνουμε την έκκλησή μας στον Πατέρα να μας χορηγήσει αυτά που είναι αναγκαία για να μπορέσουμε να είμαστε ενεργοί συνεργάτες της νέας κατάστασης που θέλει να εγκαινιάσει εδώ στη γη.

Περισσότερα...
Greek Armenian English Filipino French Italian Ukrainian