21 Νοεμβρίου 2024
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

Αθήνα: Θεία Λειτουργία των Αγίων Ελαίων Άγιος Διονύσιος Μεγάλη Τετάρτη

Θεία Λειτουργία των Αγίων Ελαίων

Άγιος Διονύσιος

Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

 

 

Την Μεγάλη Τετάρτη το απόγευμα με κατάνυξη τελέσθηκε στον Άγιο Διονύσιο η Ευλογία των Αγίων Ελαίων.

Στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξήρχε ο Σεβασμιότατος Αρχιεπίσκοπος Καθολικών Αθηνών π. Σεβαστιανός Ροσσολάτος, ενώ συλλειτούργησαν  ο Σεβασμιότατος π. Νικόλαος Φώσκολος πρώην Αρχιεπίσκοπος των εν Αθήναις Καθολικών, ο Βικάριος της Αρχιεπισκοπής μας π. Απόστολος Βαρθαλίτης και το σύνολο σχεδόν των ιερέων και των διακόνων της Εκκλησιαστικής μας Επαρχίας.

Ο Ιερός Ναός ήταν ασφυκτικά γεμάτος από εκπροσώπους όλων των Μοναχικών Ταγμάτων και πιστούς όλων των Ενοριών της Επαρχίας μας.

 

 

 

Στην αρχή της Θείας Λειτουργίας ο π. Απόστολος εξήγησε στους πιστούς την σημασία της τελετής των Αγίων Ελαίων:

 

Σήμερα, Μεγ. Τετάρτη βράδυ, όπως σε κάθε τοπική Εκκλησία, βρισκόμαστε συναγμένοι εδώ, στον καθεδρικό μας Ναό, γύρω από τον Επίσκοπο και τους πρεσβυτέρους μας, για να τιμήσουμε το μυστήριο της ιεροσύνης του Χριστού όπως αυτό διακονείται από τους καθιερωμένους λειτουργούς των μυστηρίων στα πλαίσια της κάθε τοπικής εκκλησίας.

Κατά τη Θεία Λειτουργία, οι ιερείς θα ανανεώσουν ενώπιον του Επισκόπου και του Λαού τις υποσχέσεις της ιερατικής των χειροτονίας, ο δε Επίσκοπος, θα ευλογήσει τα έλαια των Κατηχουμένων, του Ευχελαίου και του Αγίου Μύρου. Με αυτά τα Έλαια θα χορηγούνται στους πιστούς τα μυστήρια που θέσπισε ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός για την σωτηρία μας και την ανακούφιση της ψυχής και του σώματος.

Η χάρη του Θεού, μας δίνει γι’ άλλη μια φορά την ευκαιρία, να συνειδητοποιήσουμε τη συμμετοχή μας στο βασιλικό Ιεράτευμα του Κυρίου Ιησού Χριστού και την αποστολή του, γι’ αυτό και όλοι μας με πνεύμα Χριστού ας εργαζόμαστε εν Πνεύματι Αγίω, για τη δόξα του Θεού και Πατέρα μας…

 

 

 

 

 

Ο Σεβασμιότατος τόνισε στην ομιλία του:

 

«Σήμερα», έτσι μας λέει ο Ιησούς Χριστός, «εκπληρώνεται αυτό που ακούσατε από τον προφήτη Ησαΐα: “Το Πνεύμα του Κυρίου είναι επάνω μου· με έχρισε”».

Τελούμε σήμερα τη Θ. Λειτουργία του Αγ. Μύρου, κατά την οποία ευλογούμε τα Έλαια, που θα χρησιμοποιήσει η Εκκλησία στη διάρκεια του έτους, για να μας ενισχύσει με τα Μυστήρια της Σωτηρίας· σωτηρία που πηγάζει από το Πασχαλινό Μυστήριο του Ιησού Χριστού.

Κατ’ αυτή λοιπόν τη Λειτουργία, η Εκκλησία μας παρουσιάζει τον Ιησού, ως τον κατ’ εξοχήν Χρισμένο: “Το Πνεύμα του Κυρίου είναι επάνω μου· με έχρισε”.

Τι σημαίνει «χρισμένος» ή αλλιώς «χριστός»; Το εξηγεί η ίδια η προφητεία: «με απέστειλε να φέρω το χαρμόσυνο μήνυμα, να κηρύξω απελευθέρωση, να ξαναδώσω το φως, να ελευθερώσω, να εγκαινιάσω μια εποχή χάριτος από τον Κύριο».

«Χρισμένος» λοιπόν είναι εκείνος στον οποίο ο Θεός αναθέτει μια αποστολή. Και του Ιησού η ειδική αποστολή είναι: λύτρωση, σωτηρία, επιστροφή του ανθρώπου στην αξιοπρέπεια που του είχε δώσει αρχικά ο Θεός, αποκατάσταση της δημιουργίας.

Με τι τρόπο έγιναν όλα αυτά; «Μας ελευθέρωσε από τις αμαρτίες, με το αίμα του», ακούσαμε από την Αποκάλυψη. Και για να διαπιστώσουν ότι ο Ιησούς είχε πραγματικά πεθάνει, «τον τρύπησαν με τη λόγχη». Αλλά δεν τέλειωσαν όλα με τον θάνατο: την τρίτη μέρα αναστήθηκε, έγινε «ο πρωτότοκος των νεκρών, ο άρχοντας των βασιλέων της γης».

Ο Χριστός πραγματικά: λύτρωσε, έσωσε, αποκατέστησε την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, τον ένωσε ξανά με τον Θεό, πληρώνοντας με το αίμα του την παρακοή μας, και αντικαθιστώντας την παρακοή μας με την υπακοή Του.

Και όχι μόνο, αλλά «μας κατέστησε βασίλειο, ιερείς για τον Θεό και Πατέρα του», μας είπε ο Παύλος. Και ο Ησαΐας: «Εσείς θα ονομάζεστε ιερείς του Κυρίου, θα σας λένε λειτουργούς του Θεού μας». Ποιοι «εσείς»; Μα όλος ο Λαός που πίστεψε στον Σωτήρα και τον ακολουθεί: «Αυτοί είναι λαός που ευλόγησε ο Κύριος», μας είπε ο Ησαΐας.

«Μας κατέστησε ιερείς», σημαίνει ότι: όσους πιστέψαμε σ’ αυτόν, και βαφτιστήκαμε, και λάβαμε το Άγιο Πνεύμα του με το Χρίσμα, μας έκανε ικανούς να ιερουργούμε, δηλαδή να λατρεύουμε τον Θεό έτσι όπως θέλει Εκείνος, ικανούς να προσφέρουμε θυσίες: όχι όπως παλιά από τροφές και ζώα –τι να τα κάνει αυτά ο Θεός; αυτά είναι δώρα του Θεού προς εμάς-, αλλά να του προσφέρουμε ως θυσία: την ίδια τη ζωή μας, μια ζωή εναρμονισμένη με το θέλημά του, μια ζωή υπακοής, μια ζωή αγία, μια ζωή κατά την οποία γινόμαστε κι εμείς «χριστοί», «χρισμένοι», με αποστολή να φέρομε στους αδελφούς μας, και πριν απ’ όλα στην οικογένειά μας, το χαρμόσυνο μήνυμα της σωτηρίας. Γι’ αυτό ζητήσαμε σήμερα, κατά την αρχική δέηση: «Αξίωσέ μας να βρεθούμε μάρτυρες της λυτρώσεως μέσα στον κόσμο».

Όμως, αυτός ο Χρισμένος Σωτήρας μας, ο Ιησούς, θέλησε να αναθέσει τη φροντίδα του λαού αυτού, σε πιστούς οι οποίοι να αφιερώσουν όλη τη ζωή τους, όπως Εκείνος, στο Ποίμνιό Του.

Και σ’ αυτούς τους πιστούς, ο Χριστός έδωσε το Πνεύμα Του, όταν είπε στους Αποστόλους: «Λάβετε Πνεύμα Άγιο. Κάνετε μαθητές μου όλα τα έθνη, διδάσκοντάς τους να τηρούν όλα όσα εγώ σας παρήγγειλα».

Και οι Απόστολοι, με τη χειροτονία, έδωσαν αυτό το Πνεύμα σε άλλους πιστούς, τους Επισκόπους, και οι Επίσκοποι σε άλλους πιστούς, τους πρεσβυτέρους, που έπειτα ονομάστηκαν ιερείς επειδή συνεχίζουν το έργο του μοναδικού Ιερέα της σωτηρίας μας: του Ιησού Χριστού.

Αυτούς τους ιερείς μας, αδελφοί μου, θα καλέσω σε λίγο να ανανεώσουν τις ιερατικές υποσχέσεις που έδωσαν την ημέρα της χειροτονίας τους: υποσχέσεις πιστότητας στα καθήκοντά τους, υποσχέσεις ότι θα είναι πιστοί οικονόμοι, δηλαδή διαχειριστές, των Μυστηρίων της Σωτηρίας.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι ο Λαός του Θεού διαθέτει δύο ιεροσύνες: τη γενική ιεροσύνη που πηγάζει από το Βάπτισμα και το Χρίσμα, και την ειδική ιεροσύνη που πηγάζει από τη Χειροτονία.

Αυτές οι δύο ιεροσύνες είναι συμπληρωματικές. Ούτε ο βαπτισμένος και χρισμένος μπορεί να ζήσει στη νέα ζωή του Χριστού χωρίς τις υπηρεσίες του χειροτονημένου, ούτε ο χειροτονημένος μπορεί να υπάρχει αν δεν υπηρετεί τον βαπτισμένο και χρισμένο.

Γι’ αυτό, όπως οι ιερείς προσεύχονται στη Λειτουργία για τον «περιούσιο λαό του Θεού», έτσι θα καλέσω και εσάς να προσεύχεστε για μας τους χειροτονημένους: ώστε να είμαστε «πιστοί διάκονοι του Αρχιερέα Χριστού».

Αδελφοί μου, εμείς οι χειροτονημένοι, οφείλομε να είμαστε «πιστοί οικονόμοι των Μυστηρίων του Θεού», κι εσείς οφείλετε να μας το ζητάτε επίμονα. Μη μας βομβαρδίζετε όμως για τις αδυναμίες και τις παραλείψεις μας. Είμαστε κι εμείς αμαρτωλοί, και γι’ αυτό πιστεύομε στον Χριστό, και έχομε ανάγκη να του ζητούμε, μέσα στις αδυναμίες μας, να μας κρατάει πιστούς.

Σας ζήτησα να μη μας βομβαρδίζετε συνεχώς για τις ελλείψεις μας. Αλλά τώρα σας ζητώ να μας βομβαρδίζετε.

Βομβαρδίζετέ μας, ζητώντας μας να σας καλλιεργούμε την πίστη και την αγάπη για τον Χριστό. Μην αρκείστε μόνο στην κυριακάτικη Λειτουργία. Αυτή η κυριακάτικη Λειτουργία με όλες τις άλλες ευλάβειες (Δρόμος του Σταυρού, ροδάριο, τριήμερα, προσκυνήματα), παρόλο που είναι χρήσιμα, δεν μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν την εκκοσμίκευση, το ξεγλίστρημα των βαφτισμένων σε ένα πνεύμα κοσμικό, μακριά από το Ευαγγέλιο.

Γι’ αυτό μας επισημαίνει ο Πάπας Φραγκίσκος, με τη σύμφωνη γνώμη της Συνόδου των Επισκόπων, ότι «κατά τις τελευταίες δεκαετίες, μέσα στον καθολικό λαό, παρουσιάστηκε μια διακοπή στην “από γενεά σε γενεά” μετάδοση της χριστιανικής πίστεως».

Εξαιτίας αυτής της ΔΙΑΚΟΠΗΣ, επειδή δεν μεταδίδεται η πίστη από τους γονείς στα παιδιά τους, γι’ αυτό δεν αρκεί η μέχρι τώρα μυστηριακή ποιμαντική. Δεν αρκεί δηλαδή μια δράση της Εκκλησίας που στηρίζεται μόνο στις τελετουργίες και τα Μυστήρια

Σήμερα απαιτείται ένας νέος ευαγγελισμός, όπως τον ονομάζει η Εκκλησία. Να παρουσιάσομε δηλαδή στους βαφτισμένους το Ευαγγέλιο της σωτηρίας από την αρχή, όπως έκαναν οι Απόστολοι, διότι η παιδική κατήχηση που έλαβαν οι βαφτισμένοι μέχρι 12 χρονών, δεν μπορεί να τους στηρίξει σήμερα, που είναι 20, 40, 60 ετών.

Σήμερα η κοινωνία γύρω μας δεν είναι χριστιανική, δεν ζει με βάση το Ευαγγέλιο. Ακόμη και αυτοί που θρησκεύονται, δεν γνωρίζουν την πίστη και το Ευαγγέλιο, και δεν ξέρουν να πουν οι γονείς στα παιδιά και τα εγγόνια τους: τι χρησιμεύει στους ίδιους ο Χριστός, και γιατί έχουν ανάγκη και οι νέες γενεές να πιστέψουν και να ακολουθήσουν τον Χριστό.

Σας καλώ να μας βομβαρδίζετε, ζητώντας μας κατήχηση, μια κατήχηση βέβαια κατάλληλη για ενηλίκους, αλλά κατήχηση. Οι πρώτοι χριστιανοί -το διαβάζομε στις Πράξεις των Αποστόλων – δεν συγκεντρώνονταν μόνο για τη θεία Λειτουργία, αλλά και για να ακούσουν τη διδασκαλία των Αποστόλων, και για άλλες στιγμές κοινοτικής προσευχής, και επίσης για να ζήσουν μεταξύ τους μια κοινοτική ζωή.

Δεν αρκεί η κυριακάτικη Λειτουργία. Ξέρετε γιατί;

Διότι δεν αρκεί μια πίστη για προσωπική κατανάλωση. Οφείλομε να έχομε μια πίστη που μεταδίδεται, που οι άλλοι γύρω μας την αντιλαμβάνονται και ελκύονται στον Χριστό, ελκύονται επειδή εντυπωσιάζονται από την πίστη μας. Αν η πίστη μας δεν τους εντυπωσιάζει, σημαίνει ότι έγινε χλιαρή. Και ο Χριστός στην Αποκάλυψη λέει: «Μακάρι να ήσουν κρύος ή ζεστός! Επειδή όμως δεν είσαι ούτε κρύος ούτε ζεστός αλλά χλιαρός, γι' αυτό θα σε κάνω εμετό από το στόμα μου» (3,15-16). Λόγια του Χριστού!

Αδελφοί μου, και η δική σας ιεροσύνη, η ιεροσύνη των λαϊκών, είναι απαραίτητη, ιδιαίτερα σήμερα. Ο ιερέας μπορεί να πλησιάσει εσάς που τον πλησιάζετε, αλλά δεν μπορεί να πλησιάσει εκείνους που μόνο εσείς συναντάτε κάθε μέρα μέσα στη γειτονιά σας, στην εργασία σας, στις κοινωνικές σχέσεις σας.

Εάν δεν ζητάτε από τον εφημέριο να σας καλλιεργήσει μια πίστη βαθιά, δεν θα γίνετε εσείς ικανοί να μαρτυρήσετε την πίστη της Εκκλησίας μέσα στη σημερινή κοινωνία. Γι’ αυτό σήμερα η Εκκλησία μας καλεί όλους σε ένα νέο ευαγγελισμό, και γι’ αυτό μας καλεί σε μια κατήχηση των ενηλίκων.

Βομβαρδίζετέ μας!

Ζητάτε από μας τους χειροτονημένους να κάνομε μια βαθιά καλλιέργεια της πίστεως μέσα στις ενορίες.

Για τον σκοπό αυτό μας απέστειλε ο Χριστός: «κάνετε μαθητές μου όλα τα έθνη», αρχίζοντας από αυτούς, που δυσκολεύονται να μαρτυρήσουν την πίστη τους.

 

 

Μετά τον λόγο του Σεβασμιοτάτου οι παρευρισκόμενοι ιερείς ανανέωσαν ενώπιον του Αρχιεπισκόπου και του Λαού τις υποσχέσεις της Ιερατικής των χειροτονίας.

 

 

Κατόπιν έγινε από το Σεβασμιότατο  η Ευλογία του Ελαίου των Ασθενών (Ευχέλαιο), του Ελαίου των Κατηχουμένων και η Καθαγίαση του Αγίου Μύρου.

Η χάρη του Θεού, μας έδωσε ακόμα μία φορά την ευκαιρία, να συνειδητοποιήσουμε τη συμμετοχή μας στο βασιλικό Ιεράτευμα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και για το λόγο αυτό όλοι μας με πνεύμα Χριστού ας εργαζόμαστε με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος, για τη Δόξα του Θεού και Πατέρα μας.

 

Λεονάρδος Ιωαν. Βαμβακάρης

Προηγούμενο Άρθρο

Τήνος: Θεία Λειτουργία του Αγίου Μύρου

Επόμενο Άρθρο

Αθήνα: Λειτουργία του Μυστικού Δείπνου

You might be interested in …

Μια πορεία προετοιμασίας… Δεύτερη Συνάντηση

Η δεύτερη σε σειρά από τις συναντήσεις επιμόρφωσης σχετικά με το ευρύτατο θέμα της βιοηθικής, πραγματοποιήθηκε στις 11 Νοεμβρίου στην ενοριακή αίθουσα του Αγίου Ιωάννη Βαπτιστή, στο Ψυχικό. Αυτή τη φορά το θέμα της ομιλίας […]