6 Οκτωβρίου 2024
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

Ο Πάπας στην Γενική Ακρόαση: Ο πόλεμος είναι προσβολή και βλασφημία

Ο πάπας Φραγκίσκος καταδίκασε για άλλη μια φορά την κοσμική λογική της δύναμης και της βίας, εξηγώντας ότι ο Ιησούς φέρνει την αληθινή ειρήνη μέσω της πραότητας και του Σταυρού.

Κατά την εβδομαδιαία γενική ακρόασή του, ο πάπας Φραγκίσκος κατήγγειλε για άλλη μια φορά «την ένοπλη επιθετικότητα αυτών των ημερών» ως «προσβολή κατά του Θεού».

Ο δρόμος της πραότητας και του Σταυρού

Ο Άγιος Πατέρας ξεκίνησε την ομιλία του εστιάζοντας στη γιορτή της Κυριακής των Βαΐων, την αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας, η οποία τιμά τη θριαμβευτική είσοδο του Ιησού στην Ιερουσαλήμ, «που τον υποδέχθηκαν ως Μεσσία». Ο πάπας Φραγκίσκος είπε ότι τα πλήθη που τον επευφημούσαν περίμεναν ότι ο Ιησούς θα έφερνε την ειρήνη ως ένας ισχυρός απελευθερωτής ή ξεκινώντας μια εποχή κοινωνικής δικαιοσύνης.

Ο Ιησούς, ωστόσο, δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους, αλλά αντίθετα εισέρχεται στην Ιερουσαλήμ πάνω σε ένα πουλάρι: Ο Ιησούς, είπε ο Πάπας, φέρνει την ειρήνη «μέσω της πραότητας και της ηπιότητας, που συμβολίζονται από εκείνο το δεμένο πουλάρι, στο οποίο δεν είχε ανέβει ποτέ κανείς».

Η ειρήνη του Χριστού

Ο τρόπος του Θεού, εξήγησε ο Πάπας, είναι διαφορετικός από αυτόν του κόσμου. Η ειρήνη την  οποία μας δίνει ο Ιησούς το Πάσχα, δεν είναι η ειρήνη που ακολουθεί τις στρατηγικές του κόσμου, που πιστεύει ότι την αποκτά με βία, με κατακτήσεις και με διάφορες μορφές επιβολής. Αυτή η ειρήνη, στην πραγματικότητα, είναι μόνο ένα μεσοδιάστημα μεταξύ των πολέμων. Αντίθετα, «η ειρήνη του Κυρίου ακολουθεί τον δρόμο της πραότητας και του Σταυρού: είναι η ανάληψη ευθύνης για τους άλλους». Πράγματι, ο Χριστός πήρε πάνω του το κακό μας, την αμαρτία μας και τον θάνατό μας. Έτσι μας ελευθέρωσε.

Εξηγώντας αυτό το σημείο, ο πάπας Φραγκίσκος υπενθύμισε την σπουδαία ιστορία του Ντοστογιέφσκι στον λεγόμενο Θρύλο του Μεγάλου Ιεροεξεταστή. Λέγεται για τον Ιησού ο οποίος, μετά από αρκετούς αιώνες, επιστρέφει στη Γη. Είναι μια φανταστική αφήγηση. Τον υποδέχεται αμέσως το πλήθος που ζητωκραυγάζει, που τον αναγνωρίζει και τον επευφημεί. Στη συνέχεια όμως συλλαμβάνεται από τον Ιεροεξεταστή, ο οποίος εκπροσωπεί την κοσμική λογική. Ο Ιεροεξεταστής τον αμφισβητεί και του ασκεί σφοδρή κριτική. Ο τελευταίος λόγος της μομφής είναι ότι ο Χριστός, αν και μπορούσε, δεν θέλησε ποτέ να γίνει Καίσαρας, ο μεγαλύτερος βασιλιάς αυτού του κόσμου, προτιμώντας να αφήσει ελεύθερο τον άνθρωπο παρά να τον υποτάξει και να λύσει τα προβλήματά του με τη βία.

«Εδώ είναι η εξαπάτηση που επαναλαμβάνεται στην ιστορία», είπε ο Πάπας, «ο πειρασμός μιας ψεύτικης ειρήνης, βασισμένης στην εξουσία, η οποία στη συνέχεια οδηγεί στο μίσος και την προδοσία του Θεού».

Μια βλάσφημη προδοσία του Κυρίου του Πάσχα

Η ειρήνη του Ιησού «δεν κυριαρχεί στους άλλους» συνέχισε ο Πάπας. «Δεν είναι ποτέ μια ένοπλη ειρήνη». Αντίθετα, «τα όπλα του Ευαγγελίου είναι η προσευχή, η τρυφερότητα, η συγχώρεση και η ελεύθερα δοσμένη αγάπη προς τον πλησίον, προς κάθε πλησίον». Αυτό, είπε, «είναι ο τρόπος με τον οποίο η ειρήνη του Θεού φέρεται στον κόσμο».

Ο πόλεμος, από την άλλη πλευρά -όχι μόνο η τρέχουσα σύγκρουση, αλλά όλοι οι πόλεμοι- αντιπροσωπεύει «μια προσβολή κατά του Θεού, μια βλάσφημη προδοσία του Κυρίου της Αναστάσεως, προτιμώντας όχι το πράο πρόσωπό του, αλλά αυτό του ψεύτικου θεού αυτού του κόσμου.

«Πάντα, ο πόλεμος είναι μια ανθρώπινη ενέργεια για την πραγματοποίηση της ειδωλολατρίας της εξουσίας».

Ζητώντας από τον Χριστό ειρήνη

Ο πάπας Φραγκίσκος σημείωσε ότι πριν από το τελευταίο Του Πάσχα, ο Ιησούς είπε στους μαθητές Του να μην ανησυχούν και να μην φοβούνται. Αν και η κοσμική εξουσία αφήνει στο πέρασμά της μόνο θάνατο και καταστροφή, η ειρήνη του Χριστού «οικοδομεί την ιστορία, ξεκινώντας από την καρδιά κάθε ανθρώπου που την αποδέχεται». Έτσι, είπε ο Πάπας, προσβλέπουμε στο Πάσχα ως «την αληθινή γιορτή του Θεού και της ανθρωπότητας, επειδή η ειρήνη που κέρδισε ο Χριστός στον Σταυρό με τη δωρεά του εαυτού του,  δίνεται σε εμάς».

Φέτος, είπε ο Πάπας, «είναι μια ευλογημένη ευκαιρία να περάσουμε από τον κοσμικό Θεό στον Χριστιανικό Θεό, από την απληστία που κουβαλάμε μέσα μας στη φιλανθρωπία που μας απελευθερώνει, από την προσδοκία μιας ειρήνης που την φέρνει η βία στη δέσμευση να δώσουμε πραγματική μαρτυρία για την ειρήνη του Ιησού».

Κάλεσε όλους να σταθούν «μπροστά στον Εσταυρωμένο, την πηγή της ειρήνης μας, και να του ζητήσουν την ειρήνη της καρδιάς και την ειρήνη στον κόσμο».

Προηγούμενο Άρθρο

Μ. Τετάρτη 2023, Θεία Λειτουργία των Αγίων Ελαίων, ομιλία σεβασμ. Θεόδωρου Αρχιεπισκόπου Καθολικών ΑΘήνων

Επόμενο Άρθρο

COMECE & CEC : Έκκληση για γενική κατάπαυση του πυρός

You might be interested in …

10 Φεβρουαρίου του 2013. Η ανακοίνωση του Πάπα Βενέδικτου που συγκλόνισε τον κόσμο

Προσφιλείς Αδελφοί, Σας κάλεσα σ’ αυτό το Κονσιστόριο, όχι μόνο για τις τρεις αγιωνυμίες, αλλά επίσης για να σας ανακοινώσω μια απόφαση μεγάλης σπουδαιότητας για τη ζωή της Εκκλησίας. Αφού εξέτασα επανειλημμένα τη συνείδησή μου […]

Μήνυμα του Αγίου Πατέρα Φραγκίσκου, για την 60η Παγκόσμια Ημέρα Προσευχών για τις κλήσεις

Κλήση: Θεία χάρη και αποστολή Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές, αγαπητοί νέοι! Είναι η εξηκοστή φορά που εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Προσευχών για τις Κλήσεις, την οποία καθιέρωσε ο Άγιος Πάπας Παύλος Στ’ το 1964, κατά […]

Ο πάπας Φραγκίσκος προσεύχεται για τα θύματα της επίθεσης στο Πεσαβάρ

O πάπας Φραγκίσκος καταδίκασε την πολύνεκρη βομβιστική επίθεση που πραγματοποιήθηκε μετά το τέλος της κυριακάτικης λειτουργίας σε εκκλησία του Πεσαβάρ στο βορειοδυτικό Πακιστάν, που σκότωσε τουλάχιστον 78 άτομα, ανάμεσά τους πολλά παιδιά, ως πράξη “μίσους και […]