† ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΠΙΤΕΡΗΣ
ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ, ΖΑΚΥΝΘΟΥ – ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ
ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΒΙΚΑΡΙΑΤΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μήνυμα για το Πάσχα
Αγαπητοί μου,
Ακόμα και το άκουσμα της λέξης «Πάσχα» μπορεί να σκιρτήσει την καρδιά μας. Καμιά άλλη εορτή του χρόνου δεν έχει μεγαλύτερη σπουδαιότητα για τη ζωή μας όπως το Πασχαλινό Μυστήριο. Με αυτήν την έκφραση εννοούμε τα πάθη, το θάνατο και την Ανάσταση του Κυρίου, που δεν αποτελούν απλά περασμένα γεγονότα, αλλά στο Πρόσωπο του Θεανθρώπου διαιωνίζονται και μέσω των ιερών μυστηρίων συμμετέχουμε σε αυτά, συμμετέχουμε στο Θάνατο και στην Ανάστασή του. Το Πάσχα δεν αφορά μόνο τον Ιησού, αλλά ολόκληρο το Σώμα του, που είναι η Εκκλησία, δηλαδή εμείς.
Ωστόσο, δεν εννοείται Πάσχα χωρίς σταυρό, δεν εννοείται ανάσταση χωρίς θάνατο. Σε μια εποχή κατά την οποία ο σταυρός γίνεται όλο και πιο βαρύς, είναι απαραίτητο να σταθούμε για λίγο γύρω από την σημασία του σταυρού.
Ο Σταυρός δεν είναι ήττα, αλλά νίκη
Στα πάθη του Ιησού κατά τον Ευαγγελιστή Ιωάννη, ο Σταυρός είναι ο Θρόνος του Χριστού, αποτελεί την πληρότητα της Αγάπης του Θεού. Οφείλουμε να συγκρίνουμε τους σταυρούς μας με αυτόν του Χριστού για να ανακαλύψουμε πως και ο πόνος, ακόμη και ο θάνατος, μπορεί να γίνουν πηγή ζωής, αρχή αθανασίας και ανάστασης. Αυτός ο Σταυρός, καρφωμένος πάνω στο Γολγοθά, διαπερνάει και τη σάρκα μας και την καρδιά μας. Πριν να είναι του Χριστού είναι δικός μας αυτός ο σταυρός, αλλά τώρα πια έγινε το καρποφόρο δένδρο της Ζωής. Χωρίς αυτό το φως, ο κόσμος κατρακυλά στον φαύλο κύκλο της απελπισίας, γίνεται ένα απέραντο νεκροταφείο χωρίς έξοδο.
Το να προσκυνούμε το Σταυρό του Χριστού σημαίνει, λοιπόν, ότι ξαναγεννιέται η ελπίδα, εδραιώνεται η πεποίθηση ότι το μεγαλύτερο βάρος αυτού του σταυρού το έχει ήδη υπομείνει οικιοθελώς ο Σωτήρας μας, σημαίνει πως οι σταυροί μας δεν είναι πια σε θέση να μας καταπλακώσουν και να μας νικήσουν, ακόμη και τα μνήματα ανοίγουν για να μας αφήσουν ελεύθερους να επανέλθουμε στο Θεό της Ζωής, στο Θεό της Ανάστασης.
Νίκη της Αγάπης
Ακούγοντας το Ευαγγέλιο των παθών, παρακολουθούμε απίστευτη βιαιότητα, αβυσσαλέο μίσος και αδικία σε σχέση με αυτόν που αποκάλυψε την ευσπλαχνία και την τρυφερότητα του Θεού. Η κακία των ανθρώπων όμως δεν κέρδισε, δεν είχε τον τελευταίο λόγο. Μέχρι τέλος ο Ιησούς δώρισε αγάπη, μια αγάπη χωρίς όρια. Ο Σταυρός είναι πηγή σωτηρίας διότι είναι το απόλυτο δώρο της Αγάπης του Θεού.
Το Πάσχα «πέρασμα» από το θάνατο στη ζωή
Η λέξη Πάσχα είναι Εβραϊκή και σημαίνει πέρασμα, διέλευση, διάβαση. Αναφέρεται στην έξοδο του Εβραϊκού Λαού από τη δουλεία της Αιγύπτου, πέρασμα από τη δουλεία στην ελευθερία.
Αυτά συμβολίζουν το δικό μας χριστιανικό Πάσχα. Το θεληματικό πέρασμα του Χριστού από το θάνατο στη ζωή. Ο Χριστός με το θάνατό του και την ανάσταση του μας έδωσε ζωή («ζωήν χαρισάμενος» όπως ψέλνουμε στο «Χριστός Ανέστη»), μας οδήγησε από το θάνατο στη ζωή.
Το «Πέρασμα» αυτό ή το «Πάσχα», αφορά όλη τη ζωή μας, την καθιστά «πασχαλινή» και απαιτεί αλλαγή του τρόπου της ζωής μας. Αυτό εννοούσε ο Απόστολος Παύλος όταν έγραφε: «Αν, λοιπόν, έχετε αναστηθεί μαζί με το Χριστό, αναζητάτε όσα βρίσκονται εκεί επάνω, όπου ο Χριστός κάθεται στα δεξιά του Θεού» (Κολ. 3,1). Όλη η ζωή μας γίνεται έτσι ένα συνεχές πέρασμα: Από τη χλιαρή και ανέξοδη θρησκευτικότητα στη ζωντανή και έμπρακτη πίστη στον αναστάντα Χριστό. Από την ιδιοτέλεια στην αγάπη για τον πλησίον. Από τη ζωή της μίζας και της κομπίνας (είτε σε μικρό είτε σε μεγάλο βαθμό) στη ζωή της ειλικρίνειας και της εντιμότητας. Από το ψέμα στην αλήθεια. Από την κατήφεια και την κατάθλιψη που μας προκαλούν τα ΜΜΕ και οι κοινωνικές συνθήκες σε μια ζωή χαράς κοντά στον αναστάντα Ιησού Χριστό. Ύμνος στη ζωή που δεν πεθαίνει, αλλά ανασταίνεται.
Ναι! Όσοι κατάλαβαν πραγματικά τι σημαίνει ανάσταση, αυτοί γέμισαν από χαρά. Τίποτα πλέον δεν είναι όπως πριν. Αφού αναστήθηκε ο Χριστός δεν έχει πλέον εξουσία κανείς άλλος επάνω μας. Έτσι για τον χριστιανό κάθε μέρα είναι Πάσχα μ’ όλη τη χαρά και την ευθύνη που έχει αυτό το γεγονός. Στην Αποστολική Παραίνεση «Evangelii Gaudium» Ο πάπας Φραγκίσκος έγραφε: «Η χαρά του Ευαγγελίου πλημμυρίζει την καρδιά και όλη τη ζωή αυτών που συναντώνται με τον [αναστημένο] Ιησού Χριστό. Όσοι αφήνουν τον εαυτό τους να σωθεί από Αυτόν, ελευθερώνονται από την αμαρτία, από τη θλίψη, από το εσωτερικό κενό, από την απομόνωση. Με τον Ιησού Χριστό γεννιέται και αναγεννιέται πάντοτε η χαρά» (Εισαγωγή). Και επίσης: «Ας μην δραπετεύουμε από την ανάσταση του Ιησού, ας μην αισθανόμαστε ηττημένοι, οτιδήποτε και αν συμβεί. Τίποτα δεν κατορθώνει περισσότερα από ό,τι η ζωή του Ιησού Χριστού, που μας ωθεί προς τα εμπρός» (αρ. 3).
Αναστήθηκε, λοιπόν, ο Χριστός και η Ανάστασή Του είναι για μας, αφ’ ενός μεν αιτία χαράς και ευφροσύνης και αφ’ ετέρου ένα κέντρισμα και μια ώθηση ώστε με τη δική Του βοήθεια να περάσουμε κι εμείς σε ένα νέο τρόπο ζωής που θα είναι ο παράδεισος του Θεού και των ανθρώπων από αυτή τη ζωή.
Η ευχή μου, αγαπητές κι αγαπητοί μου για το Πάσχα του 2014 και για Πάσχα της ζωής μας, είναι να διεισδύσει μέσα μας η δύναμη της ανάστασης, η ισχύς της Ζωής που δεν απειλείται από τον θάνατο, να συνειδητοποιήσει ο καθένας από εμάς ότι το «Χριστός Ανέστη!» σημαίνει «Εμείς αναστηθήκαμε μαζί με τον Χριστό». Εύχομαι να σας πλημμυρίσει η Χαρά του Αναστάντα Χριστού. Ναι, μη φοβόσαστε την ευτυχία που μας χαρίζει το Πάσχα. Μέσα σε μια κοινωνία που απειλείται συνεχώς από τον πολιτισμό της βίας και του θανάτου, της απελπισίας και της θλίψης, τους απατηλούς παραδείσους ευτυχίας, ας γίνουμε μάρτυρες της ανάστασης του Χριστού και κήρυκες της χαράς και της ειρήνης, αγαθά πού την ημέρα της Ανάστασης ο Χριστός μετάδωσε στους Αποστόλους και σε κάθε μαθητή του ως πασχαλινά δώρα. Αυτό το Πάσχα ας είναι για όλους πραγματικά «καλό» με όλη την σημασία της λέξης, διότι ο «Χριστός Ανέστη – Αληθώς ανέστη!».
Με αγάπη Χριστού
Ο Επίσκοπός σας
†Ιωάννης