† ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΣ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΣ ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗΣ ΡΟΔΟΥ
Προς τους πιστούς των εκκλησιαστικών επαρχιών Αθηνών και Ρόδου
Αθήνα, Απρίλιος 2019
Το Πάσχα του Κυρίου, και το δικό μας!
O προσεχής εορτασμός του Πάσχα, αδελφοί μου, θα μας βρει συγκεντρωμένους στους ναούς μας, διότι η εορτή αυτή έχει κεντρική σημασία στην πίστη μας. Όμως επιθυμώ να ερευνήσω μαζί σας τον λόγο αυτής της σπουδαιότητας! Και πώς να το κάνομε, αν όχι ερευνώντας τι πιστεύει και τι βιώνει η Εκκλησία; Γι’ αυτό ας διαβάσομε τα κείμενα των ημερών εκείνων!
Την πασχαλινή αγρυπνία, ο λειτουργός την ονομάζει «ανάμνηση του Πάσχα του Κυρίου». Και ψάλλοντας το πασχαλινό εγκώμιο λέει: «Ω νύχτα, αληθινά μακαρία, η μόνη που αξιώθηκε να γνωρίσει τον χρόνο και την ώρα της Αναστάσεως του Κυρίου. Νύκτα κατά την οποία ενώνονται τα ουράνια στα επίγεια, τα θεία στα ανθρώπινα». Και ερμηνεύει τα γεγονότα: «Ω θαυμαστή συγκατάβαση της ευσπλαχνίας Του για μας! Ω, ανεκτίμητο σημείο αγάπης: για να λυτρώσεις τον δούλο, θυσίασες τον Υιό σου!».
Ακούμε επίσης κατά την πασχαλινή αγρυπνία διάφορα αναγνώσματα, για «να μελετήσουμε με τι τρόπο έσωσε ο Θεός τον λαό του». Όταν ο λειτουργός ευλογεί το νερό του Βαπτίσματος, παρακαλούμε τον Θεό: «Συνέχισε να περιβάλλεις με την προστασία σου όσους αναγεννάς με το νερό του Βαπτίσματος». Και του ζητούμε: «Η χαρά, την οποία αισθανόμαστε για τα δώρα σου σήμερα, να σταθεροποιεί σ’ εμάς την ελπίδα για τα μέλλοντα αγαθά σου».
Για να απολαύσομε όμως τα μελλοντικά αγαθά, έχομε ανάγκη: «ο άνθρωπος να καθαριστεί από κάθε ρυπαρότητα της παλαιάς καταστάσεως, και να αναγεννηθεί στη νέα ζωή των τέκνων σου από το νερό και το Άγιο Πνεύμα».
Αλλά γι’ αυτό, ο λειτουργός μας ερωτά: «Απαρνείστε την αμαρτία για να ζήσετε στην ελευθερία των παιδιών του Θεού; Απαρνείστε τους πειρασμούς του κακού για να μη σας κυριεύσει η αμαρτία; Απαρνείστε τον σατανά, πρωταίτιο και άρχοντα της αμαρτίας;».
* * *
Από αυτά τα λίγα, φανερώνεται ο λόγος της σπουδαιότητας του Πάσχα.
Πριν απ’ όλα, είναι το Πάσχα του Κυρίου, δηλαδή το πέρασμα του Ιησού Χριστού από την απόρριψη, τον πόνο, τον θάνατο, χωρίς να αμαρτήσει, και γι’ αυτό πέρασε στην ανάσταση, σε μια νέα ζωή άφθαρτη και αιώνια. Είναι η νίκη του πάνω στο κακό, διότι έκανε ως το τέλος το θέλημα του Πατέρα Του· και πάνω στον θάνατο, διότι αναστήθηκε και δεν πεθαίνει πια! Και αυτό το Πάσχα-πέρασμα δίνει σ’ εμάς τη δυνατότητα και μας καλεί να ζήσομε το δικό μας Πάσχα-πέρασμα σε μια νέα ζωή! Γιατί σε μια νέα ζωή; Διότι ο Θεός θυσίασε τον Υιό Του για να σώσει τον άνθρωπο! Πώς μπορώ να σωθώ εγώ ο άνθρωπος;
Το πρώτο βήμα έγινε όταν βαπτιστήκαμε, και όταν μεγαλώνοντας κατηχηθήκαμε και πιστέψαμε στον Σωτήρα. Αλλά ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΑΥΤΟ. Το Βάπτισμα μάς προσφέρει τώρα μια αναγέννηση, με την οποία ο Θεός μας υιοθετεί, μας δέχεται ως παιδιά του, με προοπτική να απολαύσομε την αιώνια ζωή Του. Αλλά για να γίνει το οριστικό πέρασμά μας στην αιώνια ζωή, είναι ανάγκη να συντηρούμε καθημερινά εδώ στη γη την ελπίδα για την αιώνια ζωή, αλλά και να ζούμε κάθε μέρα μέσα στην ελευθερία των παιδιών του Θεού.
Ελευθερία από τι; από ολοκληρωτικά καθεστώτα; από αδικίες, αρρώστιες, πόνο; Όχι! Αυτό που αληθινά σκλαβώνει τον άνθρωπο, δεν είναι αυτό που συμβαίνει γύρω και έξω από μας, αλλά όσα συμβαίνουν μέσα μας. Μας λέει ο Χριστός: «Από την καρδιά προέρχονται οι πονηροί διαλογισμοί, οι φόνοι, οι μοιχείες, οι πορνείες, οι κλοπές, οι ψευδομαρτυρίες, οι βλασφημίες. Αυτά είναι που καθιστούν τον άνθρωπο ακάθαρτο» (Μτ 15,19-20).
Γι’ αυτό ο λειτουργός θα μας ρωτήσει και πάλι: «Απαρνείστε την αμαρτία για να ζήσετε στην ελευθερία των παιδιών του Θεού; Απαρνείστε τους πειρασμούς του κακού για να μη σας κυριεύσει η αμαρτία; Απαρνείστε τον σατανά, πρωταίτιο και άρχοντα της αμαρτίας;».
Τι θα απαντήσομε, έτσι ώστε να μην παίξομε θέατρο, αλλά να ζήσομε ένα αληθινό Πάσχα μαζί με τον Αναστημένο; Ο Κύριος Ιησούς να μας δώσει τη χάρη Του!
† Σεβαστιανός, Αρχιεπίσκοπος