Ομιλία του Αρχιεπισκόπου π. Ιωάννη Σπιτέρη
Την Τετάρτη 25 Απριλίου, στο πλαίσιο του 1ο μέρους της Σύναξης της Ενοριακής Κοινότητας της Θεσσαλονίκης (ο Λόγος του Θεού στην χριστιανική ζωή), πραγματοποιήθηκε στην ενοριακή αίθουσα η 3η ομιλία του Αρχιεπισκόπου πάνω στην Μετασυνοδική Παραίνεση «Verbum Domini» (Ο Λόγος του Κυρίου ο Αιώνιος) του Πάπα Βενεδίκτου 16ου.
Ο Επίσκοπος κατά την ομιλία του επισήμανε την σπουδαιότητα του Λόγου του Θεού και της Θείας Ανάγνωσης (Lectio Divina) χωρίζοντας την ομιλία του σε 5 μέρη.
Στο 1ο μέρος αναφέρθηκε στη σχέση μεταξύ του Λόγου του Θεού και των Ιερέων. Ο Λόγος του Θεού είναι απαραίτητος για να διαμορφώσει την καρδιά ενός Ιερέα. Οι Ιερείς, πρέπει πρώτα απ’ όλα να είναι ακροατές του Λόγου και μετά να ακολουθεί η μετάδοση στους πιστούς. Χωρίς τη μετάδοση του Λόγου, τα Μυστήρια είναι κενά, χωρίς ουσία. Η ανανεωμένη στράτευση για την Αγιοσύνη γίνεται με την επαφή της Αγίας Γραφής. Δεν αρκεί η εξειδίκευση στην Αγία Γραφή, αλλά χρειάζεται να εισχωρήσει βαθειά στην καρδιά ώστε να υπάρχει οικειότητα με το Λόγο του Θεού.
Στο 2ο μέρος, ο Σεβασμιότατος μίλησε για τη σχέση μεταξύ του Λόγου του Θεού και των λαϊκών πιστών. Πρόκειται για μία «στράτευση» της πίστης, όπου μπαίνουμε με όλο μας το είναι στη χριστιανική ζωή και κάνουμε ως κανόνα της ζωής μας την Αγία Γραφή. Γινόμαστε ζωντανός Λόγος του Θεού και τον μεταδίδουμε στους άλλους. Ο ευαγγελισμός εξαρτάται από την ευαισθησία μας να ακούσουμε το Λόγο του Θεού και να τον βάλουμε σε πράξη.
Στο 3ο μέρος σχολιάστηκε ο Λόγος του Θεού μέσα στην οικογένεια. Η πιστότητα στο Λόγο του Θεού, βοηθάει για μία αμοιβαία και γόνιμη αγάπη. Τόνισε ότι κάθε σπίτι πρέπει να έχει την Αγία Γραφή, και ότι οι γονείς πρέπει να γίνονται οι αγγελιοφόροι του Λόγου του Θεού για τα παιδιά τους. Στην πορεία αναφέρθηκε στη σχέση μεταξύ του Λόγου του Θεού και της γυναίκας. Οι γυναίκες όλο και περισσότερο γνωρίζουν την Αγία Γραφή και τη μεταδίδουν ως κατηχήτριες και συχνά ως καθηγήτριες. Ο ρόλος των γυναικών είναι απαραίτητος στη διαπαιδαγώγηση, στην οικογένεια, στο κατηχητικό καθώς εκείνες ξέρουν να μεταδώσουν το Λόγο του Θεού. Ξέρουν πώς να είναι φορείς αγάπης και ευσπλαχνίας. Μεταδίδουν ζεστασιά και ομορφιά.
Τέλος ο Σεβασμιότατος μίλησε για τη Θεία Ανάγνωση και τα βασικά της σημεία. Όταν διαβάζουμε την Αγία Γραφή ο Θεός μάς μιλάει, όταν προσευχόμαστε μιλάμε εμείς στο Θεό. Η Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία, στο πρώτο μέρος (Λειτουργία του Λόγου) είναι μία πραγματική Lectio Divina. Ακούμε το Λόγο της Γραφής και μέσω της προσευχής απαντάμε σε αυτό το Λόγο. Ο Αντιφωνικός Ψαλμός αποτελεί απάντηση στο Θείο Λόγο. Η ομιλία του ιερέα πρέπει να είναι μια εμβάθυνση στο Λόγο που ακούστηκε και σκοπό έχει να οδηγήσει τον ακροατή να απαντήσει με τη ζωή του στο Λόγο που άκουσε.
Τα βασικά σημεία της Θείας Ανάγνωσης (Lectio Divina) είναι τα εξής:
1 – Ανάγνωση ενός κειμένου της Αγίας Γραφής.
2- Μελέτη – Στοχασμός (τι θέλει να πει σ’ εμένα προσωπικά αυτό το κείμενο;).
3 – Προσευχή (απαντάω στο Θεό που μου απευθύνει το Λόγο του).
4 – Ενόραση – Μετάνοια (μεταστροφή του νου, της καρδιάς και της ζωής που μου ζητά ο Κύριος).
5 – Δράση (Ο Λόγος πρέπει να γίνει «σάρκα» μέσα στη ζωή μου).
Ο Σεβασμιότατος αφού ολοκλήρωσε την ομιλία του απάντησε στις ερωτήσεις και στους προβληματισμούς των ενοριτών δημιουργώντας ένα ευχάριστο κλίμα συζήτησης.
Φ.