13 Ιανουαρίου 2025
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

Σύντομα κείμενα για το Ιωβηλαίο  – Αρ. 2 Ιανουάριος 2025

Το Ιωβηλαίο Έτος στην παράδοση
της Καθολικής Εκκλησίας

1. Τι είναι το Ιωβηλαίο

Στην καθολική παράδοση το Ιωβηλαίο είναι ένα με­γάλο θρησ­κευ­τικό γεγο­νός. Είναι το έτος της άφεσης των αμαρτιών και των ποινών για τις αμαρτίες, είναι το έτος της συμφιλίωσης ανάμεσα στους διεστώτες, της μεταστροφής και της μυστηριακής μετάνοιας και, συνεπακόλουθα, της αλληλεγγύης, της ελπίδας, της δι­καιοσύνης, της δέσμευσης στην υπηρεσία του Θεού, με χαρά και ει­ρή­νη, μαζί με τους αδελφούς. Το Ιω­βη­λαίο Έτος είναι πρώτιστα το έτος του Χριστού, Εκείνου που φέρνει ζωή και χάρη στην ανθρωπότητα. 

Οι ρίζες του Ιωβηλαίου ανάγονται στην Παλαιά Δια­θήκη. Ο μωσαϊκός νόμος καθό­ριζε για τον εβραϊκό λαό ένα ξεχωριστό έτος:

Θα αριθμήσεις στον εαυτό σου επτά εβ­δο­μάδες χρό­νων, δηλαδή επτά φορές επτά χρό­νια, που όλα μαζί κάνουν σα­ράν­τα εννέα χρόνια. Τότε, θα κάνεις να ηχή­σει ο αλαλαγμός της σάλ­πιγγας, τη δε­κατη ημέρα του έβδομου μήνα, την ημέρα του εξιλασμού θα κάνετε να ηχή­σει η σάλπιγγα σε ολόκληρη τη γη σας. Και θα αγιά­σετε τον πεντηκοστό χρόνο και θα διακηρύξετε άφεση στη γη σε όλους τους κατοίκους της. Αυτό θα είναι ιωβηλαίο. Και θα επιστρέψει καθένας στο κτήμα του και θα επιστρέψει κα­θέ­νας στην οικογένειά του. Ιω­βη­λαίο θα είναι σε σας ο πεντηκοστός χρόνος. Δε θα σπείρετε ούτε θα θερίσετε εκείνο που από μόνο του βλασταίνει σ’ αυτό, και δε θα τρυγήσετε την ακλά­δευ­τη άμπελο λόγω εξαγιασμού του ιω­βη­λαίου. Από τον αγρό θα τρώτε τους καρ­πούς που μόλις κόψατε. Σε τούτο το χρό­νο του ιω­βηλαίου θα επιστρέψει ο κα­θέ­νας σας στο κτήμα του (Λευ 25,8-13).

Η σάλπιγγα με την οποία αναγγελλόταν αυτό το ξεχωριστό έτος άφεσης (της γης και των δούλων) ήταν ένα κέρατο κριαριού, η οποία ονομάζεται στα εβραϊκά yobel εξ ου και ο όρος “Ιωβηλαίο’’. Το σάλπιγμα αυτό συνδέεται με καίρια γεγονότα της ιστορίας της σωτηρίας: από τη θυσία του Αβραάμ έως την διακήρυξη των Δέκα εντολών. Στη βιβλική παράδοση, αυτό το σάλπιγμα σηματοδοτεί την έναρξη ιερών εορτών για τους Εβραίους όπως την εβραϊκή πρωτοχρονιά και την ημέρα εξιλασμού. Η Πεντάτευχος, το Ταλμούδ και η ραβινική λογοτεχνία αναφέρουν συχνά το yobel ή shofar. Σύμφωνα με τη παράδοση, το κέρατο κριαριού ηχούσε για να θυμίσει την πίστη του Αβραάμ στο όρος Μοριά όταν δεν δίστασε να προβεί στη θυσία του υιού του Ισαάκ. Ένα κριάρι με μπλεγμένα τα κέρατά του σε ένα θάμνο ήταν το σημάδι ότι ο Θεός ευαρεστήθηκε με την υπακοή του Αβραάμ. Στη Βίβλο το σάλπιγμα του yobel αναγγέλλει τη μεγάλη πανήγυρη του Σαββάτου που διαρκεί 12 μήνες ! Καιρός πανήγυρης για να αναπαυθεί η γη και να αφεθούν (διαγραφούν) τα χρέη και τα αγαθά να επιστρέψουν στην αρχική τους κατοχή.

Δηλ. ένα έτος άφεσης, επανεκκίνησης, ώστε όλοι να έχουν τη δυνατότητα να οικοδομήσει την ύπαρξή του με αξιοπρέπεια με ένα ελάχιστο κομμάτι γης που στην αρχαιότητα ήταν η κύρια πηγή συντήρησης . Η γη δεν μας ανήκει, η γη μας δωρίζεται. Η γη ανήκει στον Κύριο, Εκείνος αποφασίσει πως θα τη διαθέσει και πότε θα τη διαθέσει. Κυρίως όμως τη διαθέτει ισότιμα. Αν ανάμεσα στους ανθρώπους υπεισέλθει η ανομία, αυτή πρέπει να διορθώνεται συστηματικά και περιοδικά. Η ισότητα δυνατοτήτων και ευκαιριών είναι θεμελιώδης αρχή κοινωνικής δικαιοσύνης  

Η τέλεση λοιπόν του έτ­ους άφεσης, συνεπαγόταν, ανάμεσα στα άλλα, την επιστ­ροφή των κτημάτων στους παλαιό­τε­ρους ιδιοκτήτες, την άφεση των χρεών, την απε­λευθέρωση των σκλά­βων και την ανά­παυ­ση της γης. Η περι­κοπή αυτή του Λευι­τι­κού, γραμμένη από τους ιερατικούς κύκλους την περίοδο της εξορίας των Εβραίων στη Βα­βυλωνία, έχει μεγάλη σπου­δαιότητα για την εβραϊκή ιστορία και για την βαθύτερη κα­­τα­νόηση της έννοιας της άφεσης ως στοι­χείου άσκησης κοινωνικής δι­καιο­σύ­νης και ισό­τη­τας. Με τη σειρά της η κοι­νωνική δι­και­ο­σύνη είχε τις ρί­ζες της στην αρχική πε­ποί­θη­ση του ισραηλιτικού λαού ότι η γη της επαγ­γελίας (=της υπόσ­χε­σης) ήταν στην υπέρτατη κυριότητα του Θεού ως Δημιουργού. Ο Θεός έχει την κυ­ριό­τητα σε όλη την κτίση και ιδιαί­τε­ρα στη γη. Αν λοιπόν ο Θεός, κατά την πρό­νοιά του, έδωσε τη γη στους ανθ­ρώ­πους, αυτό σημαίνει ότι την έδω­σε σε όλους. Γι’ αυτό τα πλούτη της κτίσης πρέπει να θεω­ρούνται ως κοινό αγαθό όλης της ανθρω­πό­τη­τας. Επομένως η γη, που ανήκει στο Θεό Δημιουργό, δεν μπορεί να παραχωρηθεί, δεν μπορεί να ανήκει σε λίγα χέρια. Ούτε οι Ισραηλίτες μπορούσαν να παρα­μείνουν για πάντα σε μια κατάσταση σκλαβιάς, εφόσον ο Θεός τούς είχε “ελευθερώσει’’ (από τη σκλα­βιά του Φαραώ στην Αίγυπτο) για να τους έχει για τον εαυτό Του, ως αποκ­λεισ­τι­κή ιδιοκ­τησία Του. Ωστόσο, όλες οι δια­τάξεις του Ιω­βη­λαί­ου Έτους ήταν περισσό­τερο μια ελπίδα και μια προ­φητεία του μέλ­λοντος παρά μια πραγ­μα­τι­κότητα. Η κοινωνική αν­τί­ληψη την οποία εκφράζει το Ιωβηλαίο για τους Ισραηλίτες είναι ότι η δικαιο­σύ­νη συ­νίσ­ταται κυρίως στην προσ­τασία των αδυ­νά­των. Λέει ο ψαλ­μω­δός: «θα ελευ­θε­ρώ­σει τον άπορο που κραυγάζει, και τον φτωχό που βοη­θό δεν έχει. Θα συμπονέσει τον φτωχό και τον άπορο, και τις ψυχές των εξαθ­λιω­μέ­νων θα σώσει» (Ψαλ 71, 12-13). Το Ιωβηλαίο είναι η κατεξοχήν εορτή των φτωχών, είναι η προσ­μονή των απόκληρων· το διακριτικό του είναι η άφεση δηλ. μια ανακα­τάταξη σχέ­σε­ων με τους ανθρώπους και με τη γη.

Στην Καινή Διαθήκη, όπου ο όρος «Ιωβη­λαίο» λεί­πει, προβάλλονται τα πνευματικά αγα­θά. Η άφε­ση των οφειλών για τον χρισ­τιανό έχει μια πολύ συγ­κεκ­ρι­μένη έν­νοια: την άφεση των αμαρτιών! Ο Ιησούς πα­ρου­σιάζεται ως Εκεί­νος ο οποίος εκπληρώνει το αρ­χαίο Ιωβηλαίο, ως εκείνος που ήρθε να κη­­ρύ­ξει «ένα χρόνο ευπρόσδεκτο στον Κύ­ριο» (πβλ. Ησ 61,2α). Στο πρό­σω­πο του Ιησού το Ιωβηλαίο γίνεται το ‘’έτος χά­ρης’’ που εγ­καινίασε στη συναγωγή της Ναζαρέτ (πβλ Λκ 4, 16-20) αλλά και το “έτος ευσπ­λαχνίας’’ σύμφωνα με την παραβολή του αμπελουργού που ζητά από τον κύριο του αμ­­πελιού (δηλ. τον ουράνιο Πατέρα, τον “πλούσιο σε ευσπλαχνία’’ [Εφ 2,4]) να ανα­μέ­νει με υπομονή το “άκαρ­πο δέντ­ρο’’ (δηλ. τον άπιστο άνθ­ρω­πο της “δια­θή­κης’’) να δώ­σει καρ­πούς αγιό­τη­τας και δι­καιοσύνης. Για την Εκκλησία λοιπόν το Ιω­βη­λαίο είναι έτος άφεσης των αμαρ­τιών αλλά και των ποινών για τις αμαρ­τίες (λυσί­ποι­να), ένα έτος συμ­φι­λίωσης, ένα έτος μεταστ­ρο­φής και με­τα­νοίας (μυσ­­τηριακής και βιω­μα­τι­κής).

 Ο άνθ­ρωπος κα­λείται να δεχθεί το χαρ­­μό­συ­νο μήνυμα (το Ευαγγέλιο) και να με­ταστ­ρα­φεί στον Θεό. Συνεπώς εάν δεν δεχθεί το Λόγο του Θεού και δεν με­ταστ­ραφεί τότε δεν είναι αληθινό έτος χά­ρης, ούτε αληθινό έτος ευσ­π­­λαχ­νίας, ούτε έτος πραγ­­μα­τικής χαράς.  

Το Ιωβηλαίο ονομάζεται και “Άγιο Έτος’’ όχι μόνο εξαιτίας των επίσημων Ιε­ρών Ακο­λουθιών που το χα­ρακτηρίζουν, αλλά και διότι προορισμός του είναι να προάγει την αγιότητα της ζωής. Ήδη στον λαό της Πρώ­της Διαθήκης το Ιωβηλαίο αποτελούσε ένα από τα μέσα και τους τρόπους όπου κάθε Ισ­ραηλίτης είχε τη δυνατότητα να είναι «άγιος επειδή ο Θεός είναι άγι­ος», δηλ. ευάρεστος στο Θεό της Δια­θήκης. Η σύσ­τασή του αποβ­λέπει στη στερέωση της πίστης, στην εν­θάρ­ρυνση των έργων αλληλεγγύης και αδελ­φι­κής κοι­νω­νί­ας μέσα στην Εκκλησία και στην κοινωνία, όπως επίσης να υπενθυμίσει και να παροτρύνει τους πισ­τούς σε μια πιο ει­λικ­ρινή και συνεπή ομολογία πίστης στο Χριστό, τον μόνο Λυτρωτή. 

Η καθιέρωση του Αγίου Έτους και του χριστια­νι­κού νοήματος του Ιωβηλαίου ει­σά­γε­ται στη ζωή της Εκ­κλησίας από τον Πάπα Βονιφάτιο Η΄ όταν εξέδωσε το Ιδιό­βου­λο του πρώτου Αγίου Έτους στις 22 Φεβ­ρουαρίου 1300. Η βασική δομή του τρόπου τέλεσής του καθορίστηκε το 1500 από τον Πάπα Αλέ­ξανδρο Στ΄, τον Βοργία.  

© Ιωάννης Ασημάκης – Αποστολικό Βικαριάτο Θεσσαλονίκης


Προηγούμενο Άρθρο

Ο Πάπας υπογράμμισε ότι «χρειάζεται μια διπλωματία της ελπίδας» στα μέλη του Διπλωματικού Σώματος

Επόμενο Άρθρο

Ο Τζο Μπάιντεν απονέμει στον Πάπα Φραγκίσκο το Προεδρικό Μετάλλιο της Ελευθερίας

You might be interested in …

«Ο Θεός μας καλεί με το όνομά μας», του σεβάσμ. Ιωάννη Σπιτέρη

«Μη φοβασαι, γιατί σε κάλεσα με το όνομά σου,είσαι δικός μου» (Ησαΐας 43,1) Είναι κοινή η διαπίστωση τόσο στους Καθολικούς όσο και στους Ορθοδόξους: η πίστη των χριστιανών είναι περισσότερο παραδοσιακή, αρέσκεται να εκφράζεται περισσότερο […]

cantalamesa_02

Η ανυπόκριτη αγάπη

 του π.Raniero Cantalamessa OFMCap 1. Θα αγαπήσεις τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου Έχει παρατηρηθεί ένα παράδοξο φαινόμενο. Ο Ιορδάνης ποταμός, κατά τη διαδρομή του, σχηματίζει δύο θάλασσες: τη θάλασσα της Γαλιλαίας και τη […]