20 Μαΐου 2024
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

Φόβος ή Εργαλειοποίηση του Θεού;

Όταν μιλάμε για το Θεό, υπογραμμίζουμε το γεγονός ότι ο Θεός, όχι μόνο μας αγαπά, αλλά ότι Αυτός είναι η ίδια η Αγάπη, είναι πολυεύσπλαχνος και πολυέλεος. Ατράνταχτη απόδειξη αυτής της θεϊκής αλήθειας είναι τα λόγια του Ευαγγελιστή Ιωάννη: «Διότι τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε [τον παρέδωσε στο θάνατο] το μονογενή του Υιό». Η απάντηση σε αυτήν την «τρελή» αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο, δεν μπορεί παρά να είναι αυτό που οι Πατέρες της Εκκλησίας ονομάζουν «ανταγαπάν», αγάπη ως ανταπόκριση στην αγάπη του Θεού για εμάς.

Αλλά πώς συμβιβάζεσαι στο γεγονός ότι ο άνθρωπος πρέπει και να φοβάται το Θεό; Το βιβλίο των Παροιμιών (1,7) δηλώνει, «Αρχή σοφίας, είναι ο φόβος του Κυρίου». Πρέπει επομένως να τον αγαπάμε, αλλά πρέπει και να τον φοβόμαστε; Τι σημαίνει, λοιπόν, «φόβος Θεού»;

            Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, πως ο Θεός των χριστιανών, όπως και ο Θεός της Παλαιάς Διαθήκης, δεν παύει να παραμένει «misterium tremendum» (τρομερό μυστήριο). Αυτός είναι το Απόλυτο, ενώπιον του οποίου ο άνθρωπος παραμένει το απειροελάχιστο πλάσμα που οφείλει σ’ Αυτόν σεβασμό σε κάθε στιγμή της ύπαρξής του. Σεβασμός, αναγνώριση της κυριαρχίας του Θεού στη δική μας ζωή και των άλλων ανθρώπων και πλασμάτων σημαίνει απόλυτη προτεραιότητα του θελήματός Του. Ο Θεός πρέπει να παραμένει πάντοτε ο Κύριος της ζωής μας, ποτέ μα ποτέ δεν μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το Θεό ή να τον εργαλειοποιήσουμε, ούτε για προσωπικούς λόγους, ούτε για μία λανθάνουσα προβολή της Εκκλησίας ή ακόμα της Πατρίδας. Σκεφτείτε, πόση εκμετάλλευση γίνεται στο όνομα του Θεού, για οικονομικά, πολιτικά, στρατιωτικά και θρησκευτικά συμφέροντα. Πόσος φανατισμός, πόση βία έχει ασκηθεί, πόσο αίμα έχει χυθεί από εσφαλμένες και επικίνδυνες αντιλήψεις περί του Θεού και στο όνομα του Θεού, χτες και σήμερα. Η πολεμική κραυγή αυτών που κήρυτταν τις πρώτες σταυροφορίες ήταν «Deus vult!», μία μεσαιωνική έκφραση στα λατινικά που σημαίνει «Ο Θεός το θέλει!». «Allahu Akbar», (Ο Αλλάχ είναι μεγάλος), φωνάζουν οι φανατικοί μουσουλμάνοι, σήμερα, πριν από τις πράξεις τρομοκρατίας. Αλλά μήπως και γύρω μας, δεν έτυχε να επικαλεστούμε το Θεό, με σκοπό να ευλογήσει τα όπλα και τον προνομιούχο λαό Του; Πολλοί από τους πιο μεγάλους, σίγουρα θυμόμαστε το περίφημο: «Ο Θεός των Ελλήνων»!

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ, ΛΟΙΠΟΝ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

Η ΕΚΦΡΑΣΗ «ΦΟΒΟΣ ΘΕΟΥ»;

            Η πρώτη έννοια αυτού που η Αγία Γραφή ονομάζει «φόβο Θεού» είναι η ταραχή ενώπιον της δόξας του Θεού, το να αισθάνεται κανείς εκμηδενισμένος μπροστά στο φοβερό μεγαλείο του Θεού. Πρόκειται γι’ αυτήν την τρομακτική εμπειρία, που η Βίβλος την εκφράζει λέγοντας: «Κανείς δεν μπορεί να δει το Θεό και να ζήσει» (Βλ. Εξ. 33, 17-23). Όταν ο Θεός πλησιάζει τον άνθρωπο, αυτός δεν μπορεί να αντέξει το βάρος της παρουσίας Του και της μεγαλοσύνης Του. Δεν πρόκειται για κάτι που αφορά τη μεταφυσική, αλλά για την υπαρξιακή συνάντηση με τον ζώντα Θεό. Ο Θεός για να μην εκμηδενίσει, με το αφόρητο βάρος της παρουσίας Του, κρύβει τη δόξα Του, κατεβαίνοντας στο επίπεδο του ανθρώπου, πρόκειται δηλαδή για το θεϊκό φαινόμενο, που οι Πατέρες της Εκκλησίας ονομάζουν «συγκατάβαση του Θεού». 

Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ «ΦΟΒΟΥ ΘΕΟΥ»

            Αυτή η απεραντοσύνη, που απείρως ξεπερνά την ανθρώπινη ύπαρξη, αποτελεί το μεγαλείο του Θεού. Όταν, κατά κάποιο τρόπο, αυτό το μεγαλείο της Θείας Ύπαρξης πλησιάζει τον άνθρωπο, αυτός αισθάνεται σαν να υποχωρεί το έδαφος κάτω από τα πόδια του, σαν να εισέρχεται μέσα σε μια παραζάλη. Ο Προφήτης Ησαΐας, έτσι περιγράφει αυτήν την εμπειρία: «Θα εισέλθετε στις σπηλιές των βράχων και στις τρύπες της γης, όταν ο Κύριος θα σκορπίζει το φόβο του, όταν θα δείχνει τη δύναμη και τη μεγαλοπρέπειά του, όταν θα σηκωθεί να συγκλονίσει τη γη» (Ησαΐας, 2,19).  

Η εγγύτητα του μυστηρίου, μας φανερώνει όλη τη θρησκευτική σημασία αυτού του φαινομένου. Αποπροσανατολίζει την αξίωση του ανθρώπου να κλειστεί στα όριά του και να αρκεστεί στον εαυτόν του. Τον βοήθα να συνειδητοποιήσει πόσο είναι εύθραυστος και επισφαλής και επομένως έχει ανάγκη να μεταφερθεί έξω από τον εαυτό, προς τον Αιώνιο, διατηρώντας ωστόσο τη συνείδηση της αβύσσου που μας χωρίζει από το Θεό, για να μη πέσουμε σε ένα είδος πανθεϊσμού, αλλά και για να είμαστε πάντοτε ευγνώμονες για την απέραντη συγκατάβαση του άπειρου Θεού, εκείνου που πλησιάζει το απειροελάχιστο πλάσμα Του για να γεμίσει το κενό του με την ίδια τη θεϊκή Του ζωή. Μόνον έτσι μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε την αξία της θείας Χάρης Του και η ευγνωμοσύνη μας να συνοδεύεται από την προσκύνηση και τον αγαπητικό φόβο του Θεού. Πρόκειται για τον φόβο μη τυχόν και δεν ανταποκρινόμαστε αρκετά στην αγάπη που ο Θεός έχει για εμάς. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα από τα δώρα του Αγίου Πνεύματος. 

Η έννοια αυτή του Θεού ως Tremendum mysterium, μας βοήθα ώστε η θρησκευτικότητά μας να μη μετατραπεί σε συναισθηματικό και εξωτερικό τρόπο έκφρασης ή και κάποια άλλη μορφή οικειότητας με τα θεία, που να προσιδιάζει,  σχεδόν, με την ασέβεια.

Μία άλλη έννοια του Θεού, προέρχεται από το γεγονός ότι ο Θεός όχι μόνο είναι Παντοκράτορας, αλλά και Άγιος, με την ποιοτική έννοια της Αγιότητας. Ο άνθρωπος μπροστά στη συνείδηση της ηθικής α-τελειότητας, όσο περισσότερο πλησιάζει το μυστήριο της τελειότητας του Θεού, αισθάνεται την οδυνηρή εμπειρία για το πόσο απέχει από το Θεό, που είναι η Αγάπη και κάθε καλό. Και επίσης, η εμπειρία ενός Θεού, άπειρα άγιου, που μας αγαπά με τέτοιο τρόπο, ώστε να κατεβαίνει στο επίπεδό μας για να μας ελκύσει να Τον αγαπήσουμε και να κοινωνήσουμε μαζί Του, δημιουργεί τον φόβο μη τυχόν δεν ανταποκριθούμε στην αγάπη Του για εμάς.       

ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΘΕΟ

            Αλλά δεν πρέπει και να ξεχνάμε ότι ο Θεός υπερβαίνει και τα σύμβολα και τα σημεία της παρουσίας Του. Η ώριμη θρησκευτικότητα αποφεύγει κάθε πειρασμό στο να ταυτίσει το Θεό με τα σύμβολα του Θεού. Αυτό θ’ αποτελούσε κάποια μορφή μαγείας. Η «μαγεία» συνίσταται, ακριβώς, στην προσπάθεια να παγιδεύσουμε την παρουσία του Θεού, τη δύναμή Του, την αγάπη Του αποκλειστικά σ’ ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, σ’ έναν τόπο, σ’ ένα πρόσωπο, σε μία κοινότητα. Αυτά είναι σύμβολα, δεν πρέπει να σταθούμε στα σύμβολα, αλλά να γίνει η υπέρβαση σε Αυτόν που συμβολίζουν. Όπως έλεγε ο Μέγας Βασίλειος σχετικά με τις εικόνες «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει».

            Ο Θεός υπερβαίνει απόλυτα κάθε μορφή «ιερού» αντικειμένου, τόπου ή προσώπου. Ο ναός της Ιερουσαλήμ ήταν ένα σημείο της παρουσίας του Θεού ανάμεσα στο λαό Του. Το κακό άρχισε όταν αυτό έδωσε στο «ιερό» κατεστημένο (ιερατείο) μια λανθασμένη ασφάλεια της παρουσίας του Θεού, που άγγιξε μορφές ειδωλολατρίας και φορμαλιστικής λατρείας, χωρίς εσωτερικότητα και χωρίς τις αναγκαίες προϋποθέσεις «εν πνεύματι και αληθεία». Κάποια μορφή ειδωλολατρίας μπορεί να εκδηλώνεται, έτσι, και σε εμάς τους χριστιανούς!   

† Ιωάννης Σπιτέρης, Αρχιεπίσκοπος πρώην Κερκύρας

Προηγούμενο Άρθρο

Πάπας: «Να σιγήσουν τα όπλα. Αυτοί που κάνουν πόλεμο ξεχνούν την ανθρωπότητα!»

Επόμενο Άρθρο

Κρίση στην Ουκρανία: προσευχές, εκκλήσεις και πρωτοβουλίες αλληλεγγύης

You might be interested in …

Μια σκέψη για τη Τεσσαρακοστή: «όχι μόνο με ψωμί», του σεβαμ. Ιωάννη Σπιτέρη

Την 1η Κυριακή της Τεσσαρακοστής, η Εκκλησία του Ρωμαϊκού λειτουργικού τυπικού, μας προτείνει το ευαγγελικό επεισόδιο των πειρασμών του Ιησού στην έρημο από το διάβολο, ύστερα από σαράντα ημέρες προσευχής και νηστείας. Θα σταθούμε στον […]

«Ο Ιησούς Χριστός το Α και το Ω η αρχή και το τέλος» του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη (μέρος 2ο)

 «Ο Ιησούς Χριστός το Α και το Ω η αρχή και το τέλος»   του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη (Β’ Μέρος)   O ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΜΑΣ   Ο Χριστός στη γήινη και τώρα στην […]

«Ιστορικές αιτίες που προκάλεσαν το σχίσμα μεταξύ Καθολικών και Ορθοδόξων» του σεβασμ. Ιωάννη Σπιτέρη

Στο προηγούμενο κείμενό μας αναφερθήκαμε στο ΠOΤΕ και ΕΑΝ έγινε πράγματι ένα σχίσμα μεταξύ των Καθολικών και των Ορθοδόξων. Ωστόσο, ξέρουμε πως αιώνες τώρα, επαναλαμβάνεται, ότι αυτό που χωρίζει τις δύο Εκκλησίες, είναι κυρίως το […]