20 Μαΐου 2024
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

Ενορία Αγ. Παύλου: Προσκύνημα στη Λούρδη

Αν δεν βρεθεί κάποιος στη σπηλιά όπου το 1858  μια «ωραία Κυρία» ντυμένη στα λευκά, με γαλάζια ζώνη και ένα κίτρινο τριαντάφυλλο σε κάθε πόδι, φανερώθηκε δεκαοκτώ φορές στη νεαρή βοσκοπούλα Μπερναντέτ Σουμπιρού και της συστήθηκε ως η «Αμίαντος Σύλληψις», αν δεν προσκυνήσει στο σημείο που βρίσκεται το άγαλμα της Παναγίας, αν δεν αγγίξει τον βράχο που «δακρύζει» ρυθμικά από το νερό της πηγής, η οποία αναβλύζει λίγο παραπέρα τροφοδοτώντας με το θαυματουργό αγίασμα τους επισκέπτες, αν δεν  συμμετάσχει στη βραδινή ακολουθία του Ροδαρίου, όπου όλες οι γλώσσες του κόσμου αναμειγνύονται αρμονικά στην πιο κατανυκτική «παγκοσμιοποιημένη» θρησκευτική τελετή, με τους  χιλιάδες πιστούς να προσεύχονται ερμηνεύοντας στα λατινικά τον υπέρτατο ψαλμό του Ave Maria, αν δεν παρακολουθήσει τη διεθνή Θεία Λειτουργία στην τεράστια υπόγεια εκκλησία χωρητικότητας 20.000 ατόμων, ή στο  υπαίθριο παρεκκλήσι στη σπηλιά, αν δεν ακολουθήσει τον Δρόμο του Σταυρού στους πρόποδες των καταπράσινων Πυρηναίων, με την οργιώδη βλάστηση και τη μαγευτική πανοραμική θέα προς την πόλη, αν δεν αναμειχθεί με τους εκατοντάδες εθελοντές και τους αναρίθμητους προσκυνητές από κάθε γωνιά του πλανήτη, αν δεν ανάψει κερί στα τεράστια σκεπαστά μανουάλια που «φλογίζουν» όλη την μέρα και όλη τη νύχτα, αν δεν περιμένει τη σειρά του για να γεμίσει με αγιασμό τα μπουκαλάκια που αγόρασε σε ένα από τα αμέτρητα καταστήματα της περιοχής, αν δεν επισκεφθεί το σπίτι που γεννήθηκε και την εκκλησία που βαπτίστηκε η Αγία Μπερναντέτ, αν δεν σεργιανήσει στην πόλη με την διπλή ιδιότητα (θρησκευτική και άκρως τουριστική) δεν μπορεί να κατανοήσει τι είναι η Λούρδη!

Αυτή η νοτιοδυτική γαλλική πόλη των 15.500 κατοίκων στα σύνορα με την Ισπανία,  συγκαταλέγεται στους δώδεκα παγκόσμιους ιερούς τόπους και αποτελεί έναν από τους πιο ιερούς  προορισμούς για τους ανά τον κόσμο Χριστιανούς, συγκεντρώνοντας πάνω από έξι εκατομμύρια προσκυνητές ετησίως!  Άνθρωποι από όλο τον κόσμο συρρέουν στον Ιερό ναό της Παναγίας με την ελπίδα να ξαναβρούν την υγειά τους, εναποθέτοντας τις ελπίδες, τις ευχές, τις προσδοκίες και τα τάματά τους στη  Χάρη της!  Θεωρείται τόπος συνεχούς προσκυνήματος, αμέσως μετά τις φανερώσεις της Μητέρας του Ιησού, όπου το 1876 χτίστηκε μία βασιλική γοτθικού ρυθμού γεμάτη αφιερώματα, ενώ μπροστά της αναγέρθηκε αργότερα ο ναός του Ροδαρίου. Για το μέρος  αυτό των πολλαπλών εμφανίσεων της Μητέρας του Κυρίου άκουγα από μικρό παιδί στο οικογενειακό και το σχολικό μου περιβάλλον, από τα χείλη ιερέων ή άλλων προσκυνητών. Η επιθυμία να το επισκεφθώ λοιπόν, είχε ριζώσει μέσα μου, ενώ έγινε επιτακτική ανάγκη όταν της ζήτησα μια χάρη, οπότε η  ανακοίνωση της διοργάνωσης μιας 9ημερης εκδρομής-προσκυνήματος σε Ισπανία και Γαλλία από τον π. Ιωάννη Πάτση έγινε η αφορμή για την εκπλήρωση του τάματός μου!

Ημέρα έναρξης του ταξιδιού:  Παρασκευή 19 Ιουνίου 2015. Ώρα συνάντησης στο αεροδρόμιο: 06.30. Συμμετέχοντες: 52 άτομα. Προορισμός: Μαδρίτη. Μετά από τρεις ώρες πτήσης φθάσαμε στην ισπανική πρωτεύουσα, όπου αμέσως μετά την τακτοποίηση στο ξενοδοχείο είχαμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε με το πούλμαν στην πόλη θαυμάζοντας τα εντυπωσιακά μνημεία και τις περίφημες πλατείες της, αρχίζοντας με το κεντρικότερο σημείο της πόλης, την Πουέρτα Ντελ Σολ, τα βασιλικά ανάκτορα, τον Καθεδρικό Ναό, τον σιδηροδρομικό σταθμό Ατότσα κλπ. Η ξενάγηση συνεχίστηκε με τα πόδια, για να περιηγηθούμε στην Πλάθα Μαγιόρ και τον γνωστό εμπορικό δρόμο, την Γκραν Βία. Το βράδυ κάποιοι …ακούραστοι παρακολούθησαν παράσταση με χορό Flamenco, ενώ κάποιοι άλλοι περπάτησαν κατά μήκος του ποταμού Μανθανάρες, κοντά στο ξενοδοχείο, με τις διαφορετικού τύπου γέφυρες και τα περίφημα πρώην σφαγεία της πόλης που έχουν μετατραπεί σε πολιτιστικό κέντρο!

Η δεύτερη ημέρα περιλάμβανε επίσκεψη στο πανέμορφο Τολέδο, στην ιστορική πόλη, όπου έζησε και μεγαλούργησε ο «δικός μας» Δομίνικος Θεοτοκόπουλος. Ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο Καθεδρικός ναός (Catedral Primada Santa María de Toledo), από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, ενώ στην εκκλησία του Σάντο Τομέ (Αγίου Θωμά) θαυμάσαμε το αριστούργημα του Γκρέκο «Ο ενταφιασμός του κόμητα Οργκάθ». Το μεσημέρι επιστρέψαμε στη Μαδρίτη γιατί ο π. Ιωάννης μας είχε ετοιμάσει επίσκεψη-έκπληξη στα βασιλικά ανάκτορα (Palacio Real de Madrid), ενώ μετά εκμεταλλευόμενοι τον ελεύθερο χρόνο μας, περπατήσαμε στο ιστορικό κέντρο.

Τρίτη ημέρα: επίσκεψη στο Μουσείο του Πράδο, (Museo del Prado), που θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες και σπουδαιότερες πινακοθήκες στον κόσμο, με 3000 έργα από τον 14ο ως και τις αρχές του 19ου αιώνα και φιλοξενεί τις σημαντικότερες συλλογές Ισπανών ζωγράφων, όπως των Βελάσκεθ, Μουρίλιο, Γκόγια, Ελ Γκρέκο κ.α. Στη συνέχεια ο δρόμος μάς …έβγαλε στην παλιά πρωτεύουσα της Καστίλης, την Σεγκόβια, την πόλη της βασίλισσας Ισαβέλλας, που είναι γνωστή για το άριστα διατηρημένο ρωμαϊκό της υδραγωγείο, μήκους 800 μέτρων, τα τείχη της, το κάστρο Alcazar, τον Καθεδρικό ναό της, τα αλλαντικά και το ψητό γουρουνόπουλο! Το ιστορικό κέντρο της έχει χαρακτηριστεί μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO.

Την τέταρτη ημέρα αναχωρήσαμε για το Μπιλμπάο, τη μεγαλύτερη πόλη της χώρας των Βάσκων και σημαντικότατο εμπορικό και βιομηχανικό λιμάνι του βορρά. Η ξενάγηση  ξεκίνησε από το σήμα κατατεθέν της, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης  Γκουγκενχάϊμ (Guggenheim Museum Bilbao), με το τεραστίων διαστάσεων λουλουδένιο (70.000 διαφορετικά άνθη) σκυλάκι του Jeff Koons, να κοσμεί τον προαύλιο χώρο του. Η κατασκευή του, στην καρδιά της πρώην βιομηχανικής ζώνης, άρχισε το 1992 και ολοκληρώθηκε πέντε χρόνια αργότερα, αλλάζοντας την φυσιογνωμία της περιοχής. Στη συνέχεια θαυμάσαμε την εντυπωσιακή Πλάθα Νουέβα (Καινούργια Πλατεία),το εντυπωσιακό Θέατρο Αριάγα, την γέφυρα Αρενάλ, τον Καθεδρικό ναό, τη Γκραν Βία με τα κομψά καταστήματα και τον λόφο Αρτχάντα, με θέα σ' ολόκληρη την πόλη. Τέλος, η βόλτα κατά μήκος του ποταμού Νερβιών  μας άρεσε πολύ!

Πέμπτη ημέρα: Σαν Σεμπαστιάν – Λούρδη

H βασίλισσα της βασκικής ακτής, ή το μαργαριτάρι της Καντάβριας, όπως αρέσκονται να αποκαλούν οι κάτοικοι της, την πόλη του Σαν Σεμπαστιάν, ήταν ο πρώτος μας προορισμός. Η Ντονόστια, (στην τοπική γλώσσα), είναι μια κομψότατη πόλη που μπορεί να στερείται από μεγάλα μνημεία και μουσεία, αλλά κρατά σταθερά τον τίτλο της ομορφότερης πόλης του ισπανικού βορρά. Ήταν η βασίλισσα Ισαβέλλα ΙΙ,  που αποφάσισε να περνά τα καλοκαίρια της, στα τέλη του 19ου αι, εκεί. Αυτό έδωσε την ώθηση στην πόλη να επεκταθεί με μοναδικό τρόπο πάνω στην περίφημη αμμουδιά  της, την Πλάγια ντε λα Κόντσια. Ένα μεγαλοπρεπές και αρμονικό πλέγμα δρόμων, που απλώνονται νότια από την παλιά πόλη, γεμάτο με εκπλήξεις, όπως τα εστιατόρια με την εκπληκτική κουζίνα του βορρά. Το ταξίδι μας συνεχίστηκε με προορισμό την Γαλλία και συγκεκριμένα τον τόπο του προσκυνήματός μας, την Λούρδη. Μετά από μια γραφική διαδρομή μέσα από τα Πυρηναία όρη, με την οργιώδη βλάστηση σε όλους τους τόνους του πράσινου, φτάσαμε στην πόλη, των έξι και περισσότερων εκατομμυρίων προσκυνητών τον χρόνο και τις τεράστιες μωβ ορτανσίες στους κήπους των σπιτιών! Μετά από μια πρώτη γνωριμία και το δείπνο, συμμετείχαμε στη βραδινή ακολουθία του Ροδαρίου και ως πρώτη ομάδα πίσω από το άγαλμα της Παναγίας στην περιφορά του, κρατώντας την ελληνική σημαία! Η κατάνυξη και τα δυνατά συναισθήματα πίστης και χαράς που νοιώσαμε ήταν πολύ έντονα! Μια μοναδική εμπειρία!

Αφιερωμένη στα θρησκευτικά μας καθήκοντα ήταν η έκτη ημέρα. Το πρωί (09.30) συμμετείχαμε στη διεθνή  Θεία Λειτουργία, που τέλεσε ο Σεβασμιότατος Καρδινάλιος Carlos amigo Vallejo, Αρχιεπίσκοπος της Σεβίλλης, και συμμετείχαν στο συλλείτουργο πλήθος ιερέων από όλο τον κόσμο και φυσικά και ο  π. Ιωάννης!

Ιδιαίτερη συγκίνηση νοιώσαμε όταν αντικρίσαμε την ελληνική σημαία, που κρατούσε η Ρένα Δαλεζίου, να κυματίζει ανάμεσα σε σημαίες και λάβαρα άλλων χωρών, κατά την διάρκεια της έναρξης και της λήξης της τελετής, καθώς και όταν φωτογραφηθήκαμε μαζί με τον Καρδινάλιο στον προαύλιο χώρο, που θέλησε να μας γνωρίσει! Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το σπίτι όπου γεννήθηκε η Αγία Μπερναντέτ (1844-1879 κόρη του Φράνσις και της Λουϊζ Σουμπιρού), την εκκλησία  που βαπτίστηκε, το κάστρο και το κέντρο της πόλης, και στις 2 το μεσημέρι  πραγματοποιήσαμε τον υπέροχο Δρόμο του Σταυρού, με τον  π. Ιωάννη, να τελεί την ακολουθία. Τα συναισθήματα ανάμεικτα. Η ακολουθία προετοιμασμένη. Το κάθε άτομο είχε το δικό του βιβλίο. Ακόμα στα αυτιά μας αντηχεί το «Χαίρε Μαρία» που έλεγε ο πατέρας από την μια στάση στην άλλη. Το βράδυ και πάλι μετά το δείπνο συμμετείχαμε στην ακολουθία του Ροδαρίου, όπου η ελληνική ομάδα έψαλε τον ύμνο της Παναγίας και διάβασε στα ελληνικά και από μικροφώνου το «Χαίρε Μαρία»!

Η πιο συγκινητική εμπειρία της εκδρομής εκτυλίχτηκε τα ξημερώματα της έβδομης μέρας: Στις 6.00 το πρωί ο π. Ιωάννης τέλεσε στα ελληνικά τη Θεία Λειτουργία στη σπηλιά, όπου φανερώθηκε η Παναγία! Αν και περνούν οι ημέρες, όλες οι εικόνες αυτού του πρωινού δεν θα σβήσουν από το μυαλό μου. Μετά το πρωινό μάς περίμενε μια ακόμη ευχάριστη έκπληξη:  ολιγόωρη επίσκεψη στη γραφικότατη  γειτονική πόλη Πο, γενέτειρα του βασιλιά Ερρίκου 15ου. Η βόλτα με το τραινάκι στο ιστορικό κέντρο και για κάποιους άλλους η επίσκεψη στο κάστρο παραμένει αξέχαστη! Η παραμονή μας στην Λούρδη ολοκληρώθηκε με την τρίτη συμμετοχή μας στην ακολουθία του Ροδαρίου, όπου απαγγείλαμε το «ΧΑΙΡΕ ΜΑΡΙΑ» στα ελληνικά. Ορισμένα άτομα ακολούθησαν αυτή την φορά ως θεατές από ψηλά και συγκεκριμένα από τον εξωτερικό χώρο της βασιλικής.

Και φθάσαμε στην όγδοη ημέρα της εκδρομής, που περιλάμβανε επίσκεψη στην πόλη με τα κόκκινα τούβλα, τη γενέτειρα του ζωγράφου Ανρί ντε Τουλούζ Λωτρέκ (1864-1901), που βρίσκεται στην αριστερή όχθη του Ταρν, το  γραφικότατο Αλμπί. Η ξενάγησή μας στον Καθεδρικό ναό   Σαιντ Σεσίλ, που θεωρείται το αριστούργημα γοτθικής αρχιτεκτονικής της Νότιας Γαλλίας,  στο παλιό αρχιεπισκοπικό μέγαρο Μπερμπί (ένα φρούριο του 13ου, 14ου και 15ου αιώνα), το οποίο στεγάζει το μουσείο του Τουλούζ Λωτρέκ, με την υπέροχη συλλογή του 90% των έργων του διάσημου ζωγράφου και όχι μόνο, καθώς και του ιστορικού κέντρου της πόλης, πραγματικά μάς εντυπωσίασε.

Επόμενος και τελευταίος σταθμός μας η  όμορφη Τουλούζη, η τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας μετά το Παρίσι, τη Μασσαλία και τη Λυών. Βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Γκαρόν και αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο δορυφορικής τεχνολογίας και αστροναυτικής βιομηχανίας της Ευρώπης, καθώς και έδρα της αεροναυπηγικής  εταιρείας Airbus. Για να διασχίσει κανείς το ιστορικό κέντρο της και να θαυμάσει τον Καθεδρικό ναό, την Βασιλική του Αγίου Σερνίνου, την Ποντ Νεφ, το Μουσείο Σεν Ραϊμόν και άλλα αξιοθέατα, μπορεί να το καταφέρει μέσα σε μία σχεδόν ώρα, κάνοντας την βόλτα με το τραινάκι, όπως κάναμε κι εμείς για να προλάβουμε να περπατήσομε και στον εμπορικό δρόμο!

Την επομένη, νωρίς το πρωί, πήραμε τον δρόμο της επιστροφής …μέσω αεροδρομίου με  το μυαλό μας γεμάτο υπέροχες αναμνήσεις. Από όσα είδαμε  αλλά δυστυχώς και την ψυχή μας γεμάτη    αγωνία,  γιατί μόλις είχαμε πληροφορηθεί από την πατρίδα τα άσχημα νέα, σχετικά με το κλείσιμο των τραπεζών!

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω εκ μέρους όλων των συμμετεχόντων την εξαιρετική μας ξεναγό κα Αντωνία Καλογεροπούλου, που αποτελεί αστείρευτη πηγή γνώσης και χειμαρρώδη πηγή πληροφόρησης, τον πολύ προσεκτικό Ισπανό οδηγό μας κ. Emiliano, το τουριστικό πρακτορείο «Ζορπίδης», τον π. Ιωάννη για την δυνατότητα που μας έδωσε να πραγματοποιήσομε αυτό το προσκύνημα, με την εμπειρία της απαγγελίας του Αγίου Ροδαρίου στο πούλμαν κάθε ημέρα, τον υπέροχο… σύμμαχό μας, τον καιρό, που ήταν με το μέρος μας καθ’ όλη την διάρκεια του ταξιδιού, μα πάνω από όλα την Παναγία, που μας βοήθησε να ολοκληρώσομε την εκδρομή, την πιο κατάλληλη περίοδο και να προσευχηθούμε πάνω από όλα για την Ελλάδα μας!

Ελένη Κάραμποττ

Προηγούμενο Άρθρο

ΙΣΚΙΕ: ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΙΩΒΗΛΑΙΟ ΕΤΟΣ ΤΗΣ ΕΥΣΠΛΑΧΝΙΑΣ

Επόμενο Άρθρο

Διαθρησκειακό Συνέδριο στην Αθήνα

You might be interested in …

Ένωση Καθολικών Μοναχών Ελλάδος (Ε.Κ.Μ.Ε.), Εβδομάδα Ιεραποστολικού Έργου

Όπως κάθε χρόνο η Ένωση Καθολικών Μοναχών Ελλάδος, οργάνωσε στην Ιερά Μονή των Αδελφών του Καρμήλου στο Ηράκλειο Αττικής, την τελετή Προσευχής για την Πνευματική Στήριξη των απανταχού Ιεραποστόλων. Ο Άγιος Πατέρας Πάπας Φραγκίσκος με […]

Ενορία Αγ. Πάυλου: Εορτή Χριστού Βασιλέως και Ευλογία Εκκλησιαστικού Οργάνου

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα τελέσθηκε, η εορτή του Χριστού Βασιλέως την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2019, στον Ιερό Καθολικό Ναό “Άγιος Παύλος“ Πειραιώς! Όλα ήταν έτοιμα για την υποδοχή του Αποστολικού Επιτετραμμένου του Αγίου Πατέρα Πάπα […]