10 Μαΐου 2024
Expand search form

Ειδήσεις από την Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα

«Τι έκανε ο Ιησούς μετά την Ανάστασή Του;», του σεβάσμ. Ιωάννη Σπιτέρη

Μετά την ανάστασή του  ο Ιησούς, για 40 μέρες, πριν ανάληψη του, φανερώθηκε   στους μαθητές του. Διαβάζουμε στις Πράξεις των Αποστόλων: «Ο Ιησούς παρουσίασε στους αποστόλους τον εαυτό του ζωντανό μετά το πάθος του, με πολλές αποδείξεις, ενώ φανερωνόταν σ’αυτούς για σαράντα μέρες, και τους έλεγε τα σχετικά με τη Βασιλεία του Θεού» (Πράξεις 1,3).  

Δεν είναι της στιγμής να αναλύσουμε το ερμηνευτικό πρόβλημα που προκύπτει από την φαινομενική αντίφαση που συναντάμε στον Άγιο Λουκά. Πράγματι, ενώ ό ίδιος έχει συγγράψει το τρίτο Ευαγγέλιο και  τις Πράξεις των Αποστόλων, σε αυτές, και μόνο σε αυτές,  διαβάζουμε για τις 40 μέρες που ο Αναστημένος παρέμεινε με τους Αποστόλους,   ενώ στο Ευαγγέλιό του ίδιου του Λουκά, η Ανάληψη πραγματοποιείται  ταυτόχρονα με την Ανάσταση του. Πράγματι την ίδια μέρα της ανάστασης, ο Ιησούς εμφανίζεται  σε δυο μαθητές  καθοδόν προς στους Εμμαούς, και στη συνέχεια  στους Αποστόλους. Ενώ συνδιαλέγεται μαζί τους «τους οδήγησε έξω μέχρι τη Βηθανία και σηκώνοντας τα χέρια του τους ευλόγησε. Κι ενώ τους ευλογούσε, απομακρύνθηκε απ’αυτούς κι ανέβηκε στον ουρανό. Αυτοί τότε, τον προσκύνησαν και επέστρεψαν πίσω στην Ιερουσαλήμ με μεγάλη χαρά» (Λουκάς 24, 50-52).           

Το βέβαιο είναι ότι ο Ιησούς με την ανάσταση του εισήλθε σε μια εντελώς νέα κατάσταση που περιγράψαμε στο προηγούμενο κείμενο μας. Τώρα πρόκειται για πραγματικές «Χριστοφανίες», με την βιβλική έννοια της λέξης, δηλαδή μια εντελώς δωρεά και εξαιρετική φανέρωση του αναστημένου με τρόπο που μπορεί να γίνει αντιληπτός με τις γήινες αισθήσεις.       

Πάντως στην περίοδο που ο Αναστημένος εμφανίστηκε στους μαθητές του συνέβησαν  πέντε σπουδαία πράγματα   που αφορούν και εμάς σήμερα.

1. Ο Ιησούς φανερώθηκε στους μαθητές του.

Ο Ιησούς για 40 ημέρες, ας πάρουμε έστω και συμβολικά αυτήν την περίοδο,    φανερώθηκε στους μαθητές του. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρόνου, διέλυσε τις αμφιβολίες των μαθητών του και τους έδωσε κατευθύνσεις για το μέλλον. Ο Ιησούς δεν θέλησε να κηρύξει  την αγάπη του από τον ουρανό. Έδειξε την αγάπη του στη γη πριν και μετά την ανάστασή του. Και σήμερα εξακολουθεί να δείχνει την πληγωμένη καρδιά του  ως παντοτινή υπενθύμιση της αγάπης του για εμάς. Είναι ακόμα κοντά μας, έτοιμος να ακούσει τις κραυγές μας και να θεραπεύσει τις  πληγές μας.

2. Ο Ιησούς έδειξε ένα μοντέλο κοινότητας.

Από τον τεμαχισμό του Άρτου καθ’ οδόν προς την Εμμαούς (βλ. Λουκάς 24, 13-34) μέχρι την προσφορά τροφής στην όχθη της λίμνης της Τιβεριάδας με τους μαθητές του (βλ. Ιωάννης 21, 1-14), βλέπουμε τον Ιησού να «βρίσκει χρόνο» για να συναντήσει τους μαθητές του και να μοιραστεί μαζί τους τη ζωή του και την αγάπη του. Ο Ιησούς νοιάζεται να δημιουργήσει γύρω του μία κοινότητα. Και σήμερα ο Αναστημένος συνάγει τους μαθητές του και τεμαχίζει για αυτούς  τον Άρτο (την Αγία Ευχαριστία)  και τον Λόγο του (την  Αγία Γραφή) για να  αποτελούν και αυτοί «μία καρδιά και μία ψυχή» .

3. Ο Ιησούς παρηγόρησε τους θλιμμένους.

 Όταν ο Ιησούς αναστήθηκε και φανερώθηκε στους μαθητές του, δεν έδειξε  σε αυτούς κάποια αυστηρότητα επειδή δεν είχαν καταλάβει την πραγματική του αποστολή, στα πάθη του τον εγκατέλειψαν, τον απαρνήθηκαν . Αντιθέτως, ήρθε κοντά τους, μέσα στην αβεβαιότητα και τον φόβο τους, και τους παρηγόρησε. Ο Ιησούς παρηγόρησε τη Μαγδαληνή  που έκλαιγε μπροστά στον άδειο τάφο. Διέλυσε τις αμφιβολίες του Θωμά. Μετέδωσε λόγια ζωής και ειρήνης («Ειρήνη μαζί σας!»), τους χορήγησε το Άγιο Πνεύμα («φύσηξε πάνω τους και τους είπε: “Λάβετε Άγιο Πνεύμα”»), τους παρείχε την εξουσία να συγχωρούν τις αμαρτίες («Αν σε κάποιους συγχωρέσετε τις αμαρτίες, τους έχουν συγχωρεθεί») (βλ. Ιωάννης 2, 20-23). Και σήμερα, ο Σωτήρας μας, εξακολουθεί να δείχνει κατανόηση για τις αμφιβολίες  και την σύγχυσή μας. Μας χορηγεί την ειρήνη, μας ευσπλαχνίζεται.   

 4. Ο Ιησούς έχει εμπιστοσύνη στον Πέτρο παρά την αδυναμία και τα λάθη του.

Πριν από τη σταύρωση, ο Πέτρος αρνήθηκε τρεις φορές ότι γνώριζε τον Ιησού. Αργότερα, βλέπουμε ότι ο Ιησούς ευσπλαχνίστηκε τον Πέτρο, ρωτώντας τον τρεις φορές αν Τον αγαπούσε και αναθέτοντάς του να ποιμαίνει τον λαό του. Παρ’ όλο που ο Πέτρος είχε δείξει αδυναμία στην πιστότητα του προς τον Ιησού, αυτό δεν ακύρωνε τη βασική του αγάπη προς αυτόν (Βλ. Ιωάννης 21, 15-19). Παρομοίως, μπορούμε να έχουμε εμπιστοσύνη ότι η ευσπλαχνία του Θεού, είναι ισχυρότερη από τις αδυναμίες μας και τα λάθη μας.

5. Ο Ιησούς στέλνει στον κόσμο τους μαθητές του

Λίγο πριν αναληφθεί στον ουρανό, ο Ιησούς απέστειλε τους μαθητές του λέγοντας: «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τὰ ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτοὺς εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος» (Ματθαίος 28,19). Με αυτήν την αποστολή, καλούμαστε και εμείς, οι βαπτισμένοι, να ζούμε νοερά κάθε μέρα, αναζητώντας ευκαιρίες για να μοιραστούμε με τους άλλους τη χάρη που λάβαμε με την πίστη. Είναι καθήκον μας να δείξουμε στους ανθρώπους τι σημαίνει  να πιστεύουμε στο Σωτήρα Χριστό που πέθανε και αναστήθηκε για εμάς.

Το Πάσχα μπορεί να έχει περάσει, αλλά το νόημά του για εμάς είναι σημαντικό όλο το χρόνο. Λόγω του θανάτου και της ανάστασης του Ιησού, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στη χάρη, την παρουσία και την παρηγοριά του Θεού όπως ποτέ άλλοτε και για πάντα.

+ Ιωάννης Σπιτέρης

Προηγούμενο Άρθρο

Κάριτας Αθήνας: Γιορτή των Λαών, Ανταλλαγή πολιτισμού και γεύσεων

Επόμενο Άρθρο

7η συνάντηση Ιεραρχίας και εφημερίων. «Ο Εφημέριος ως παράγοντας Συνοδικότητας: σχέσεις με επίσκοπο, συναδέλφους, λαϊκούς»

You might be interested in …

« Η Πίστη στους Συνοπτικούς Ευαγγελιστές» του σεβάσμ. Ιωάννη Σπιτέρη

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σε αυτές τις εβδομαδιαίες συναντήσεις μας είχαμε την ευκαιρία να αναφερθούμε στο νόημα της πίστης, αλλά ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε αυτό το μεγάλο θέμα για τη ζωή των χριστιανών απευθείας και εντατικά. Αυτή τη φορά […]

«Πρέπει να φοβόμαστε το Θεό;», του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη

Όταν μιλάμε για το Θεό, υπογραμμίζουμε το γεγονός πως είναι η ίδια η Αγάπη, είναι πολυεύσπλαχνος και πολυέλεος. Ο Λόγος Του έγινε άνθρωπος, με όλα τα βάσανα του ανθρώπου, μέχρι που γεύτηκε το θάνατο. Γεγονότα […]

«Τα μυστήρια των Καθολικών είναι έγκυρα για την Ορθόδοξη Θεολογία;» του σεβ. Ιωάννη Σπιτέρη

  ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΥΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ;     ΕΙΣΑΓΩΓΗ     Σε ένα προηγούμενο σημείωμά μας αναπτύξαμε το θέμα: «Γιατί η Καθολική Εκκλησία αναγνωρίζει τα ιερά Μυστήρια της Ορθόδοξης Εκκλησίας;». […]