ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Μιχαήλ Βόδα 28 & Σμύρνης 27, 10439 Αθήνα
Τ: 210-8835911
Email: athensj@jesuites.com
ΕργαστηριακΟ σεμινΑριο
«Ο ηθικός προβληματισμός του Θωμά Ακινάτη και η σύγχρονη εποχή»
Κύκλος σεμιναρίων για την ηθική και τη θεολογία του Θωμά Ακινάτη.
Κάθε Δευτέρα, από 10 Μαρτίου έως 7 Απριλίου 2014, 17.00 – 20.00, στη Βιβλιοθήκη του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών Επιστημών των πατέρων Ιησουιτών.
Συντονίζει η κ. Ελένη Προκοπίου, καθηγήτρια ΕΚΠΑ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2014
κ. Ελένη ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Η έννοια του Προσώπου στην ηθική σκέψη του Θ. Ακινάτη.
Δευτέρα, 17 Μαρτίου 2014
π. Θεόδωρος ΚΟΝΤΙΔΗΣ: Το φυσικό Δίκαιο στο Θωμά Ακινάτη.
Δευτέρα, 24 Μαρτίου 2014
π. Rosario Scognamiglio: Οι ανθρώπινες πράξεις μεταξύ εκούσιου και ακούσιου, και το σχετικό ζήτημα της ελεύθερης βούλησης του ανθρώπου.
Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2014
π. Krzysztof HOMA: Η έννοια της θρησκευτικής ελευθερίας κατά το Θωμά Ακινάτη
Δευτέρα, 7 Απριλίου 2014
κ. Διονύσης ΜΠΕΝΕΤΟΣ: Η υμνολογία του Θωμά Ακινάτη.
Μετά από κάθε εισήγηση ακολουθεί συζήτηση.
Η συμμετοχή είναι ελεύθερη. Επειδή οι θέσεις είναι περιορισμένες, παρακαλούμε όσοι ενδιαφέρεστε να παρακολουθήσετε, δηλώστε συμμετοχή στη Γραμματεία του Ινστιτούτου: 210-8835911 εσωτ. 104, ώρες 08.15-16.00
*ΓΙΑ ΝΑ ΕΡΘΕΤΕ ΣΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ:
Διεύθυνση: Σμύρνης 27, 10439 Αθήνα. Πρόσβαση: Μετρό Σταθμός Λαρίσης, Ηλεκτρικός Πλατεία Βικτωρίας, Τρόλεϊ 6 στάση ΗΠΕΙΡΟΥ. Χτυπήστε το κουδούνι "ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ". Το σεμινάριο γίνεται στον 1ο όροφο του κτιρίου.
http://goo.gl/maps/b8AKP
Λίγα λόγια για τη σκέψη του Θωμά Ακινάτη:
Η θωμιστική ηθική σκέψη αποτέλεσε μια ασυνήθιστη καινοτομία για την εποχή της, που συνίσταται στη σύνθεση των χριστιανικών αληθειών για τη σωτηρία, με το ελληνικό ιδεώδες του ανθρωπίνου βίου, όπως το είχε συλλάβει ο Αριστοτέλης.
Η ηθική του Θωμά Ακινάτη είναι ένας χριστιανικός ουμανισμός, προϊόν της σύνθεσης της ελληνικής σκέψης και της θεολογικής παράδοσης των Πατέρων της Εκκλησίας, κατ' εξοχήν δε των ελλήνων Πατέρων του 4ου αιώνα, οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν πρωτίστως για τον άνθρωπο ως όν που αποτελείται από σώμα και ψυχή αξεδιάλυτα ενωμένα. Στην παράδοση αυτή του χριστιανικού ουμανισμού έλαβε χώρα η οριοθέτηση της ανθρώπινης ατομικότητας σε σχέση με την ανθρώπινη φύση, μέσω της οποίας εισάγεται η ηθική για τα όντα που, προικισμένα με λόγο, γίνονται υποκείμενα πράξεων δυνάμει του αυτεξουσίου τους.
Η ηθική του Θωμά Ακινάτη, η ουσία της οποίας συνίσταται στη διδασκαλία του Ύψιστου Αγαθού, η οποία αποτελεί την κορύφωση της θεολογίας του, είναι στενά δεμένη με τη μεταφυσική: τίθεται, δηλαδή, στην υπηρεσία της μεταφυσικής γνώσης του "τέλους" ή Ύψιστου Αγαθού, προϊόν της οποίας είναι μία τελεολογική θεωρία για την ηθική, όπου οι ανθρώπινες πράξεις αποκτούν ηθική αξία από τη σχέση τους με το "τέλος" του ανθρώπου.
Στη θωμιστική σκέψη ενώνεται η προσέγγιση του ηθικού βίου ως ηθικής πρακτικής με την ηθική γνώση με αποτέλεσμα την υπαγωγή του ηθικού αιτήματος στο μεταφυσικο-φιλοσοφικό αίτημα, δηλαδή την υπαγωγή της ηθικής στη μεταφυσική και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά της από τη σύγχρονη ηθική σκέψη στην οποία έχουμε ταύτιση ηθικής και φιλοσοφίας και, κατά συνέπεια, τον προσανατολισμό της φιλοσοφικής σκέψης στα πρακτικά προβλήματα του ανθρώπινου βίου και τη συρρίκνωσή της σε έναν κατάλογο συμβουλών και καθηκόντων.